SEO

Hvad er SEO?

 

SEO er forkortelsen for Search Engine Optimization, eller på dansk, Søgemaskineoptimering. SEO er blevet det mere enkle ord for arbejdet med at få en hjemmeside til tops i søgemaskinerne som Google, Bing og Yahoo. Disse søgemaskiner rangerer nemlig hjemmesiderne efter en lang række kvalitets-, autoritets- og brugervenlighedskrav og disse kan forbedres for alle hjemmesider.

Derfor er SEO som sådan arbejdet med at “please” søgemaskinerne så de synes ens egen side er den bedste og man placeres i toppen. 91,7% af alle klik sker på side 1 i søgemaskinerne, så ligger man på side 2 eller efter går man altså glip af en masse trafik og potentielle kunder.

 

Er du gør-det-selv-typen? Så kom godt i gang her!

SEO dækker bl.a. over disciplinen at optimere tekst og indhold på en hjemmeside, så den får tildelt så høj en placering som muligt i de organiske søgeresultater i søgemaskiner som Bing, Yahoo og Google.

Søgemaskinerne vil gerne vise dig de bedste og mest relevante resultater og sider øverst. Det bliver netop de sider, som søgemaskinerne vurderer, har det bedste indhold og den bedste oplevelse på det pågældende søgeord. Det er det man skal have for øje, når man laver SEO.

Sammenlagt vurderer søgemaskinerne din hjemmeside på over 300 parametre. Dette er blandt andet antal gange et søgeord indgår i SEO tekster og hvor lange teksterne er på hjemmesiden. Derudover vurderer de også kvaliteten af over- og underoverskrifter og brug af billeder. Søgemaskinerne vurderer ydermere de tekniske ting, såsom video og lyd, samt hvor hurtig siden er om at indlæse, og om den er mobilvenlig. Blot for at nævne nogle af SEO parametrene og som vi vil gennemgå nærmere nedenfor.

 

Hvorfor lave SEO?

Hvorfor er det så, at SEO er interessant at beskæftige sig med?

Det er fordi SEO er en god forretning at investere i!

Men det kræver, at man ender i top fem på side ét! Det er oftest først her, der kan ske mærkbare resultater.

De, der søger på Google, kommer sjældent længere end side 1. Faktisk kommer man sjældent længere end midten af side 1 før man har fundet et resultat, som man ”stiller sig tilfreds med”.

I ”gamle dage” kunne man godt bladre videre til side 2, 5 og endda side 10. Men i dag er søgemaskinerne blevet så gode til at matche søgninger med sider, som kan besvare netop dit spørgsmål eller sælge det produkt du vil købe, og DERFOR kommer du ikke længere – dit behov er for længst opfyldt.

Man gider simpelthen ikke kigge på mere end 3-5 hjemmesider. For når alene de hjemmesider/webshops opfylder dit behov og du sikkert har travlt, er det ikke nødvendigt at gå videre til de næste side. Dette stiller store krav til ens SEO.

MED ANDRE ORD: SIDERNE I TOPPEN VINDER!

 

Sådan fordeler klikkene sig:

I gennemsnit fordeler alle klik sig således på de organiske søgeresultater:

  1. 33%
  2. 18%
  3. 12%
  4. 8%
  5. 6%

Så samlet ~77% alene i top 5.

Så er det pludselig ligegyldigt om man ligger i top på side 2, da det ikke vil give mange (om nogen) besøgende til ens side, og den trafik man får kan lige så godt være ens konkurrenter, der leder efter inspiration til at forbedre deres eget materiale, så de kan vedholde deres placering i top. Derfor er det vigtigt at investere i sin SEO, så man kan tage kampen op om topplaceringerne.

 

Betalte annoncer er placeret over de organiske resultater

Når vi nu fint har listet fordelingen af, hvordan trafik fordeler sig på placeringer ovenfor, så er det kun det halve billede.

Over de organiske søgeresultater, der baseret på SEO arbejdet for hver side, finder vi nemlig ”annoncerne”, som både Bing, Yahoo og Google viser. Disse annoncer ses altid øverst og OVER de organiske søgeresultater. Man skal med andre ord først forbi annoncerne, før man når til de ”rigtige” søgeresultater.

 

Hvad er disse annoncer så?

AdWords er Googles betegnelse for deres annoncer øverst i et søgeresultat. Vi tager udgangspunkt i AdWords da flest anvender Google.

AdWords er betalte pladser, hvor fx en Sportsbutik vil sælge ”Hummel træningsbukser”. Her kan shoppen så opnå en placering i top ved at betale for det. Betalingsformen for disse annoncer er PPC (Pay-Per-Click) eller ”Betal per klik”. Det koster med andre ord ikke noget at have sine annoncer der indtil nogen klikker på dem.

En annonce som denne kan koste måske 4 kr. for et klik. Her vil man naturligvis gerne gøre den besøgende til en kunde herfra.

Besøger 100 personer så din side har det kostet dig 400 kr. og så er det spændende, hvor mange af disse, som så har foretaget et køb. Koster et par Hummel Træningsbukser fx 200 kr. i indkøb og sælges for 500 kr. i udsalg, så tjener du 300 pr. buks. Her skal du gerne have solgt i hvertfald 2 par, hvis du har brugt 400. Yderligere har du sikkert også andre omkostninger, så det er sikkert også i den lave ende.

Har du solgt 10 par, så begynder det at ligne noget. Hvis de besøgende har købt flere ting mens de var der, så bliver det en god forretning.

Det ”smarte” ved AdWords er måden, hvorpå annoncerne ”aktiveres”. I ovenstående eksempel med Hummel-træningsbukserne kan de være, at vedkommende bag annoncen har valgt, at vise sin annonce hver gang nogle søger på “HUMMEL” eller søgeord/sætninger hvori Hummel indgår.

Herved kan de få vist deres annoncer på fx. ”hummel tøj”, ”billigt hummel træningstøj”, “hummel tøj til kvinder” og ”hummel outlet”.

Forskellen på AdWords og SEO er nemlig, at man med AdWords selv bestemmer, HVAD man vil findes på. Dermed kan man med ovenstående metode også ende med at få vist sin annonce på en lang række ting, man måske ikke ønsker (og som altså koster penge hver gang folk klikker). Fx ”Hummel kundeservice” er måske ikke så relevant for den pågældende shop. Folk leder nemlig efter Hummels egen kundeservice. Men det klik kostede så lige 4 kr. og dem er der måske nogle stykker af hver måned.

Det er der naturligvis (nemme) teknikker til at undgå dette. AdWords er generelt en disciplin, som kræver omtanke, og at man holder øje med annoncerne og konkurrenterne, og bruger sit budget med fornuft.

Nok om AdWords.

Hvordan laver vi så SEO?

Hvis vi gerne vil i top på vores søgeord, kræver det helt indledningsvist at vi laver en SEO analyse, og finder ud af, hvad vi gerne vil findes på.

Der er nemlig stor forskel på, hvordan folk søger, og hvad de søger efter. Dette gælder også, hvilke søgeord, som konverterer til kunder på din side.

Tager vi igen udgangspunkt i ovenstående eksempel med Hummel, er det ikke sikkert, at din webshop sælger ”billigt hummel” eller ”hummel fodboldstøvler”, hvis det kun er tøj. Der er altså søgeord, som slet ikke giver mening at arbejde med når man laver SEO. Dog kan disse søgeord give indsigt i noget vi BURDE arbejde med eller vi OGSÅ kan arbejde med og få i vores sortiment.

Her er ”søgevolumen” et super spændende tal at dykke ned i når man laver SEO. Her kan vi med rimelig sikkerhed se hvor mange, der søger efter de enkelte søgeord hver måned. Eksempel (ikke faktisk tal):

 

Hummel                                                               3.000 søgninger pr. md.

Hummel tøj                                                          1.200 søgninger pr. md.

Hummel træningstøj                                            590 søgninger pr. md.

Billigt hummel                                                      720 søgninger pr. md.

Hummel fodboldstøvler                                       390 søgninger pr. md.

 

Her ser vi altså, at der er stor forskel i antallet af søgninger pr. md på de enkelte søgetermer. Det er tydeligt, hvad folk leder efter med de enkelte. Sådan da.

Søgningen på ”hummel”, der klart er flest af, afslører ikke meget om, hvad det er folk helt præcist vil her. Derimod er søgningen på ”hummel fodboldstøvler” mere sigende. Sælger vi netop hummel fodboldstøvler, er det relevant at vide, eller også indikerer det, om det er en interessant vare at tage hjem. Dette kan i sær være tilfældet, hvis vi i forvejen sælger fodboldstøvler, men ikke har Hummel.

Men skal vi så stadig gå efter at rangere på søgeordet ”Hummel”? Når vi arbejder med SEO, er vi interesseret i at rangere på så mange søgeord vi kan som muligt. Men det skal være anstrengelserne værd.

Her skal vi vurdere, om vi mener, at der kan være nok kunder i det for os. Det kræver nemlig tid og penge at rangere på søgeordet – for der er hård konkurrence på det, så SEO arbejdet vil være tilsvarende mere krævende. Det kan være man sælger én vare fra Hummel, men samtidig konkurrerer mod store sportskæder og Hummel selv. Hvis vi så overhovedet kunne komme i top, hvor mange ville så købe fra vores sparsomme sortiment? Ikke mange, ville være en fornuftig antagelse.

Dermed er der en vigtig opgave i at finde de mest relevante søgeord for vores forretning og starte med dem i sit SEO arbejde, da de vil give luft under vingerne. Når vi så begynder at have en fornuftig forretning på disse, kan vi begynde at overveje at ”brede os mere ud” i SEO indsatsen. Her kan vi så begynde at rette vores SEO efter flere søgeord og i takt, udvide vores sortiment.

Afhængigt af din webshops størrelse vil denne søgeordsanalyse resultere i en lang række termer, som du alle bør identificere – jo flere jo bedre. Gerne 20-30 søgeordsvarianter pr. brand, hvis det er muligt. Det er virkelig interessant læsning når den er færdig. Her vil du være i stand til at træffe meget afgørende beslutninger om strategi og vinkel, når du kan se, hvad folk leder efter.

Det fører os til næste punkt.

Din sidearkitektur

Du kan nu, med udgangspunkt i din søgeordsanalyse fra forrige afsnit, planlægge, hvordan sidearkitekturen skal være. Med sidearkitekturen menes inddelingen af siderne, og hvor produkterne fx er placeret. Dette er én af de vigtigste discipliner indenfor SEO, og du kan se et eksempel nedenfor:

 

BRANDS            TØJ                                                SKO                                               ACCESSORIES

Mærke 1           Bukser                                          Sportssko                                                 Bælter

Mærke 2           Trøjer                                             Hikersko                                                  Seler

Mærke 3           Underbukser    Træsko                                                                               Butterflies

 

En lidt underlig shop – enig 😉

Så vi har nogle ”Hovedsider”, som alle kan rangere på netop deres søgeord som ”Brands”, ”Tøj”, ”Sko” og ”Accessories”. ”Tøj” kunne udvides til ”Tøj på nettet” i dens SEO title, da den så rammer både ”tøj” alene men også ”tøj på nettet”. Altså 2 søgeord på én gang.

Således kan vi gøre for alle siderne i ovenstående opdeling.

Yderligere kunne vi lave undersider til fx ”Mærke 1”. Hvis vi sagde, at det var Hummel, så kunne en underside være ”Fodboldstøvler”, og så kunne vi ramme søgeordet fra forrige afsnit. Og vi kan lave alle de undersider vi ønsker og har produkter til. Husk dog, at folk skal kunne finde det de leder efter, så tænk logisk når du arbejder med SEO, og gør ikke tingene mere besværlige end de er. Det er den grænse vi ønsker at tangere, men ikke overtræde. Så forlader folk nemlig webshoppen igen, når de ikke kan finde rundt, og så er vi ligevidt!

Vi har nemlig også andre SEO midler til at rangere på søgeord, vi ikke lige umiddelbart kan finde en underside til.

Disse kan vi ramme gennem en ”blog” eller en artikelsamling, som skriver lidt løst og fast om blandede termer og emner. Så kan vi altid linke folk videre ind til de relevante sider med produkter på vores shop.

Dette var de indledende aktiviteter, som ethvert SEO arbejde bør startes med.

Vi arbejder naturligvis med SEO, som du kan læse mere om her