SØGEORDSANALYSE

Hvad er en søgeordsanalyse?

 

En søgeordsanalyse er i virkeligheden en meget enkel analyse af, hvilke søgeord man gerne vil findes i søgemaskinerne på og dermed arbejde med.

Søgeordsanalyse handler om at afdække alle de søgeord, der giver mening at blive fundet på i søgemaskinerne og derved kan føre folk ind til sin hjemmeside. Herved håbe på, at nogle tager kontakt og det evt. kan føre til forretning for ejeren af hjemmesiden.

En søgeordsanalyse identificerer synonymer, søgesætninger man ikke selv havde tænkt på og evt. indblik i stavefejl eller misforståelser omkring produkter eller begreber. Her har man så mulighed for at lave indhold, som kan blive fundet på netop disse søgninger.

En søgeordsanalyse viser også, hvor mange søgninger der er på de enkelte søgninger og dermed, hvor potentialet er størst for at få flest besøgende ind til sin side. Dog er det ikke så simpelt, for andre hjemmesideejere har uden tvivl fået samme idé og rettet deres arbejde mod netop de populære søgetermer med mange månedlige søgninger. Der er konkurrencen og det arbejde man skal lægge i at rangere højt dermed også tilsvarende stort. Dermed kan der være god mening i at start med mindre ord og arbejde sig op med mere og mere trafik ind til siden.

 

Lav en søgeordsanalyse og afdæk behov og efterspørgsel

En søgeordsanalyse kan i virkeligheden blive brugt i utallige brancher og sammenhænge da den giver et direkte indblik i HVAD folk søger efter – og HVOR MANGE der gør det hver måned.

Samtidig ønsker vi at drive trafik, som fører til omsætning, og her kan vi næsten høre, hvor langt en person er i købsprocessen. Fx vil en søgning på ”Billig hummel polo” ret hurtigt føre til at salg, hvis vi har en side med nedsatte Hummel poloer. Derimod vil ”hummel sko” være lidt sværere, da vedkommende måske blot kigger på nye modeller på forskellige webshops. Denne person er så ikke så langt i købsprocessen som den første som nu bare skulle finde det billigste udvalg og nok er klar til at købe.

Søgeordsanalyse kan udføres med en række værktøjer, som kan findes rundt omkring på nettet. Har du en Adwords-konto, så kan du bruge den indbyggede Keyword Planner til at finde søgeord du kan arbejde med.

 

Vi laver dybdegående søgeordsanalyse dagligt, så kan du bruge en ekstra hånd eller lidt yderligere værdifuld indsigt, så læs mere om vores arbejde med bl.a. søgemaskineoptimering her.