BOUNCE RATE

Hvad betyder bounce rate?

 

“Bounce rate” er et udtryk, man bruger indenfor webanalyse og begrebet bruges oftest som et pejlemærke for, hvor godt en given landingsside fungerer. 

Bounce rate er en indikation af, hvor mange, som lander på siden, men som ikke foretager sig yderligere på den. De interagerer med andre ord ikke med siden. Dette er oftest et tegn på, at siden ikke opleves som værende god for de besøgende.

Havde siden vakt interesse, havde man uden tvivl klikket videre til noget ”læs mere”, et andet område af siden, taget kontakt eller noget helt fjerde. Foretager man intet og forlader siden, er det 9 af 10 gange et dårligt tegn.

Der er naturligvis stor forskel på intentionen med en landingsside, alt efter om man skal tage kontakt, læse en artikel til bunds eller gennemføre et salg af et produkt. Men “bounce’t” indikerer altså, at man ikke foretog sig yderligere på siden. 

Især indenfor online marketing og fx søgemaskineoptimering er dette noget Google tager med i vurderingen af en side. Igen er det et kvalitetsignal når man klikker videre på en side og det belønner Google i deres vurdering af en hjemmeside.

 

Når bounceraten er misvisende

I visse tilfælde kan bounce rate også indikere noget forkert. Hvis man f.eks. lander på en lang og god artikel som man giver sig i kast med at læse, så fandt man måske netop den viden man søgte og foretog sig ikke mere. Her lod man måske fanen stå åben så man let kunne hoppe tilbage. Her bliver “time-on-site” en anden parameter som også inkluderes i vurderingen af en side.