ORGANISK TRAFIK

Hvad er organisk trafik?

Organisk trafik er dét, man kalder den trafik, der kommer til en hjemmeside på en naturlig måde – dvs. ved at den besøgende har klikket på et link i Googles organiske søgeresultater, efter at have foretaget en søgning.

Det modsatte af ’organisk trafik’ er ’betalt trafik’ (paid search), og er den trafik til en hjemmeside, der kommer på baggrund af at den besøgende har klikket på en annonce i Google, eller i Googles Display Network.

Fordelen ved organisk trafik fremfor betalt trafik, er at den er gratis og længerevarende, og kan forøges vha. søgemaskineoptimering (SEO). For hvis man har styr på sin hjemmesides SEO, kan man komme til at få en god placering i Googles søgeresultater, hvilket giver mere synlighed, hvilket fører til mere trafik.

Ulempen er at det tager lang tid at opnå en høj placering i Googles søgeresultater, hvor man med betalt trafik kan opnå synlighed med det samme ved at betale for annoncer, der vises på en god placering i Google, når nogen laver en specifik søgning.

Organisk trafik er dog yderst værdifuld på den lange bane, da man ikke skal blive ved med at betale for den, for at beholde sin placering i Google, som man jo skal med betalt trafik.

OrganiskTrafikGraf

Opsummering

Hvis man vil have længerevarende organisk trafik til sin hjemmeside, skal man sørge for at der er godt styr på sin hjemmesides SEO, sådan at man som en følge deraf kan opnå en højere placering i Googles søgeresultater, med deraf følgende forøget organisk trafik.