ABOVE THE FOLD (over sidefolden)

Hvad betyder above the fold?

“Above The Fold” er betegnelsen indenfor webudvikling og online markedsføring for det indhold på en hjemmeside, som er synligt lige når man lander på en side på en hjemmeside. Det er indholdet som er direkte synligt “over folden” / over bundkanten af skærmen, og uden at scrolle ned. Dermed indhold som alle (burde) se, som lander på siden.

Illustration af “Folden”, som er underkanten af skærmen.

Det er derfor blevet et væsentligt begreb indenfor online markedsføring, da en side ofte er fyldt med annoncer og andre links og promoveringer, og her er deres placering altså afgørende for, hvor mange der ser budskabet og er potentielle til at læse dette eller klikke på det. Det har direkte indvirkning på den pris man skal betale for annoncen.

Placér det vigtigste korrekt

Har man derfor en annonce “Above The Fold” / over folden, så vil langt flere se denne annonce end én, som er placeret længere nede på siden. Det kan nemlig ikke forventes, at folk bliver på siden men måske forlader den igen kort efter de er landet på den. Det kan der være mange årsager til, enten det ikke var det de troede de landede på, at indholdet er tyndt eller man blot skulle ud at slukke kaffemaskinen og bliver afbrudt. Her når de øverste annoncer at blive set og “husket” i underbevidstheden, mens de øvrige ikke nåede det.

Et system eller en annoncør ville måske registrere, at alle annoncerne er indlæst 10.000 gange (10.000 sidevisninger), men hvis annoncen har været placeret i bunden, så bør den være langt billigere end de, der var placeret i toppen.