META DESCRIPTION

Hvad er meta description?

 

Meta description er én af de mange detaljer i SEO’en, og er de linjestykker, der står under Title Tag’et i et søgeresultat i Google. Da disse er det første en Google-søgende støder på i søgeresultatet er det vigtigt på bedst mulig vis at præsentere den pågældende side, der bliver linket ind til. Her er det altså vigtigt, at man sælger det produkt eller den ydelse, man tilbyder.

Derudover er det også vigtigt at ens meta description er så retvisende som muligt. Her skal teksten altså være relevant ift. det, som den pågældende underside drejer sig om. Ellers vil der være risiko for en øget ”bounce rate”. Hvis meta description omhandler noget andet end selve undersiden, der bliver linket til, kan dette hurtigt få den besøgende til at forlade siden igen.

Udover at meta description skal sælge varen, er der også visse psykologiske effekter ved at have den udfyldt så meget som muligt. Jo mere den er udfyldt, jo mere vil rubrikken med title tag og meta description fylde i en given søgning.

For at gøre ens side endnu mere synlig i søgeresultatet, er det en god idé at bruge såkaldte HTML-symboler. Derfor vil det være mere i øjenfaldende, jo mere disse er udfyldt, og derved vil der være større chancer for klik. Dog er der en begrænsning på, hvor mange tegn og pixels Google viser af title tag’et og meta description.

Google foretager ofte ændringer i, hvor meget de viser i deres søgeresultat. Derfor er det en god idé at holde løbende øje med dette. Dog har Google selv nævnt, at man ikke behøver gå alt for meget op i længderne på disse. Alligevel kan det antages at påvirke ens salgspitch, hvis der pludselig bliver skåret i en sætning.

 

Tips til SEO

Meta description udfyldes i ens CMS’ (såsom WordPress) backend. Ligesom med title tag’et, er der en tommelfingerregel om, at det er fordelagtigt at skrive ens fokussøgeord for den pågældende underside som nogle af de første ord i ens meta description. Dette er både af psykologiske- og SEO-mæssige årsager. Følger man denne uskrevne tommelfingerregel, bidrager det til højere rangeringer. Her vil der være er større sandsynlighed for at en Google-søgende vil klikke på ens side, hvis det søgeord, de har søgt på, fremgår som det første i søgeresultatet.

For at være sikker på at man udfylder sin meta description korrekt – både mht. Længde og SEO, har vi hos Nordlys Marketing lavet en gratis såkaldt SERP-simulator pba. Egne behov i vores daglige arbejde. Værktøjet er til fri afbenyttelse for alle. Her kan man kopiere den tekst, man skriver, over i ens backend.