LINKBUILDING

Hvad er linkbuilding?

 

Linkbuilding er en ”disciplin” indenfor online markedsføring, hvor man aktivt skaber links til en hjemmeside eller webshop.

Ordet ”Linkbuilding” er engelsk og afslører da også, at der er tale om at “bygge links”, og at der er aktivitet bag.

Særligt med Google’s opstart i slutningen af 90’erne, blev linkbuilding en vigtig disciplin. I Google’s algoritme for, hvornår en hjemmeside var vigtig og skulle øverst i deres søgeresultater, var netop antallet af indgående links, deres ”styrke” og relevans en stor faktor for, hvor godt man rangerede. Og dette med god grund.

Links kan sammenlignes med ”anbefalinger” da man ofte linker til noget, man synes er godt. Og jo større og mere prominent siden, der linker ind til ens egen side, er, jo vigtigere fremstår ens egen side sammenholdt med andres – Det belønnes med højere rangeringer i Googles søgeresultater.

Linkbuilding er dermed en af de vigtigste faktorer når vi arbejder med søgemaskineoptimering.

Links kan ikke på samme måde styres, som indholdet på ens egen hjemmeside kan. Dermed er det altså vigtigt, at andre også synes, at man gør et godt stykke arbejde og har lyst til at linke til én. Men da der her opstår en form for “hønen og ægget”, så skal der lidt links til før man er synlig, så folk kan finde én og synes ens indhold er godt. Dermed skal man hjælpe de naturlige links, der vil komme, lidt på vej ved at bygge links selv – altså linkbuilde!

 

Hvordan laver man linkbuilding

Linkbuilding kommer i mange former, og i sin reneste natur – altså de helt naturlige links – så er et link jo netop en anbefaling af en side, hvor nogen har læst noget godt og her uopfordret deler det med andre ved at kommentere det og linke ind til siden. Her er linket helt naturligt og ”ægte” – præcis som vurderingen af links i Google’s algoritme oprindeligt var tænkt.

I virkeligheden har tingene ændret sig over årene og i dag har vores tilbøjelighed til at lave fysiske links på hjemmesider ændret sig. Vi deler i stedet på de sociale medier, men selv det gør vi også mindre end engang.

Derfor skal man arbejde mere proaktivt med linkbuilding og det at få links til sin side. Og det er her det bliver en disciplin. Man kan nemlig ikke bare oprette en masse links og fra øst og vest.

Links’ne skal gerne stå i en kontekst, som understøtter din hjemmesides indhold, så når nogen diskuterer madlavning, så kan der med rette linkes ind til din madblog. Driver du til gengæld et autoværksted, ja, så hjælper det ikke Google meget med at forstå din side og sender tværtimod forvirrende signaler om din side.

Der findes manger typer af links og igen er styrken og relevansen af dem forskellig fra link til link og ikke mindst for dem, de linker til.

Laver man sin linkbuilding korrekt kan der til gengæld være rigtig gode placeringer i Google at hente, og heraf trafik ind til sin hjemmeside eller webshop.