ON PAGE SEO

Hvad er On page SEO?

 

On page SEO er den ene halvdel af SEO (Search Engine Optimization/Søgemaskineoptimering), der har med alt det at gøre, der er på en hjemmeside. Når man laver On page SEO, er der bestemte områder, man bør tage højde for. Google har aldrig offentliggjort, hvad man bør gøre inden for On page SEO, så der er ingen facit. Dog er eksperter i rimelig grad enige om gængs On page SEO-praksis og hvad man bør gøre og undgå. Disse råd tager vi nu udgangspunkt i.

Dét man bør starte med, når man laver On page SEO er, at foretage en søgeordsanalyse. Her kan man lave en bruttoliste med søgeord, der kunne være relevante at fokusere på for den givne hjemmeside. Ud fra dette laver man en nettoliste, hvor man udvælger de søgeord, man fokusere på.

Det næste skridt i On page SEO er så at finde ud af, hvordan man rangerer på hvert af disse fokussøgeord. Her kan man benytte sig af forskellige SEO-værktøjer, som f.eks. Rank Tracker. Man kan også gøre det manuelt ved at foretage inkognitosøgninger for hver af fokussøgeordene. Her kan man finde ud af hvilke(n) underside(r) fra ens hjemmeside, der bliver vist ved hvert søgeord, og om hver af disse undersider er relevant ift. søgeordet.

Indarbejd fokussøgeord i indholdet på siden

Derefter kan man finde én til tre søgeord, man vil fokusere på for hver side, og sørge for at indsætte disse ord i teksten på siden, så hvert søgeord har en densitet (tæthedsprocent), der ligger på mellem 1,5% og 2,5% på hver underside. Når man arbejder med hver undersides indhold, bør man også sørge for at alle H-tags (overskrifter) er formateret korrekt.

Én af tommelfingerreglerne i On page SEO er, at der kun bør være én H1’er (hovedoverskrift). I denne bør fokussøgeordet indgå som de første ord. Afhængig af mængden af ord på undersiden, er der ingen grænser for, hvor mange H2’ere (underoverskrifter), man bør bruge. Her er det en god idé at skrive fokussøgeordet som de første ord i ca.

Én af de H2’ere, man bruger. Igen må man benytte ligeså mange H3’ere, H4’ere osv. som man har lyst til, men det skal selvfølgelig virke naturligt. Generelt er det godt at have fokus på at gøre indholdet flydende og naturligt når man laver On page SEO.

Hav fokus på velformuleret tekst i On page SEO

En generel ting, man bør fokusere på i sin On page SEO, er at sørge for at al tekst på hver underside, er så velformuleret som muligt. Her bør sætningerne ikke være for lange. Helst korte og præcise. Derudover vægter Google højt, at man laver interne links til andre relevante undersider på sin hjemmeside. Dette kan gøres inde i teksten eller bunden af hver side.

SEO-titler og Metabeskrivelser

Når man har taget grundig hånd om selve indholdet på siden, der bliver vist for den besøgende, er det vigtigt at afsætte tid til at udforme en velformuleret ”SEO title” og ”Meta description”. Disse titler og meta’er bør indeholder det primære fokussøgeord for den pågældende underside som de første ord. Udover det bør titlen og meta’en beskrive essensen af indholdet på undersiden, så velformuleret og interessant som muligt.

Brug SERP-simulator i On page SEO-arbejdet

Et uundgåeligt On page SEO-værktøj, hvis ens hjemmeside er lavet i WordPress, er Yoast. Her kan man skrive sin SEO title og meta description. Vi har dog oplevet, at Yoasts ”SERP process bar” viser der er mulighed for at skrive flere ord, end hvad Google egentlig tillader (for os her i Danmark i hvert fald).

En SERP process bar indikerer, hvor lang en SEO title og meta description kan være før Google holder op med at vise flere ord i søgeoversigten. Derfor har vi lavet vores egen SERP-simulator, der korrekt viser, hvor lang SEO-titlen og metabeskrivelsen kan være. Værktøjet er tilgængeligt for alle og er helt gratis at bruge.

> Gå til vores SERP-simulator her <

MobileFirst

Over de seneste par år, har Google være ude og understrege vigtigheden af at fokusere på at gøre hjemmesider mobilvenlige, hurtige og sikre når man laver On page SEO. Google kalder dette tiltag for MobileFirst. Derudover lægges der ekstra vægt på brugervenlighed, og Google har et stadig større fokus på at registrere, hvor længe de besøgende befinder sig på hjemmesider, hvilket de, sammen med de øvrige On page SEO-aspekter, benytter i indekseringen af hjemmesider i søgeresultaterne.