OFF PAGE SEO

Hvad er Off page SEO?

 

Off page SEO er den ene af to discipliner indenfor SEO, og vedrører arbejdet udenfor ens hjemmeside, for positivt at påvirke ens rangering i Google. Hvor On page SEO er en anelse mere omfang, drejer Off page SEO sig primært om at bygge stærke links ind til sin hjemmeside. Dette kaldes i daglige tale for ”linkbuilding”.

Kernen i Off page SEO: Linkbuilding

Årsagen til at man linkbuilder er, at Google betragter et link på en anden hjemmeside, der pejer ind på ens egen hjemmeside, som værende en anbefaling. Jo flere man har af disse ”anbefalinger” (eksterne links), jo større er sandsynligheden for at Google vurderer ens side til at være relevant indenfor dens felt. Dog sker dette kun, hvis der bygges links fra relevante sider. Det er i mange eksperters øjne også vigtigt at man ikke bygger for mange links for hurtigt, da Google kan tolke det som værende spam.

Der findes mange såkaldte linkkataloger, hvor man kan få fin linkværdi, hvis man bygger links på disse sider, uanset hvilken type hjemmeside, man har. Dog har disse linkkataloger ikke ligeså meget linkværdi, som hvis man bygger et link på en stærk side, der udelukkende beskæftiger sig med ens område.

 

3 forskellige typer links i Off page SEO

Der findes tre forskellige typer links i Off page SEO:

  • Naturlige links (disse bliver bygget uden man har bedt om det eller betalt for det)
  • Manuelle links (disse bliver bygget ved, at man beder nogle om at linke til ens side)
  • Selvskabte links (disse bliver bygget ved, at man aktivt selv går ind og opretter profiler på diverse sider, hvor man linker tilbage til ens side. Dette inkluderer også links man indsætter i kommentarer i fora)

 

Ahrefs.com: Et uundgåeligt SEO-værktøj

Måden man kan identificere om et link er stærkt, og det derfor er et godt sted at bygge et link fra, kan man bl.a. benytte sig af www.ahrefs.com. Her kan man slå alle hjemmesider op, der eksisterer, og se diverse statistiske data – herunder deres ”Ahrefs rank”. Ahrefs rank fortæller, hvor på listen den pågældende hjemmeside ligger ift. andre hjemmesider.

Jo tættere denne rank er på nul, jo bedre. Måden man kan finde potentielle eksterne links at bygge i sin Off page SEO, kan man bl.a. slå sine konkurrenter op og undersøge deres ”Referring Domains”. Dette kan man gøre på ahrefs.com, der også kan bruges til en række yderligere ting indenfor Off page SEO.

Ahrefs viser derudover en såkaldt ”UR” (URL Rank) og en ”DR” (Domain Rank), der hhv. fortæller om styrken på den pågældende URL og på domænet som helhed. Disse to ranks fortæller Ahrefs vurdering af, hvor stærk link-profilen er. Disse er vigtige at tage højde for når man beskæftiger sig med Off page SEO.

Ikke-link-relateret Off page SEO

Derudover er Off page SEO også det at sørge for blive nævnt rundt omkring på nettet uden, der nødvendigvis er et link til ens side. Off page SEO indebærer også alt omkring sociale medier og gæste-blogging, og er derfor vigtige at investere i.