Indgående links

Du er her: Hjem » Ordbog » Indgående links

Hvad er et indgående link?

Et indgående link er et link, der kommer fra en anden hjemmeside til éns egen hjemmeside. De kaldes også backlinks, og er det modsatte af udgående links, som er det, man kalder det, når man selv linker til andre hjemmesider fra sin egen hjemmeside.

 

Derfor er indgående links vigtige

Indgående links er meget vigtige, da de er én af de vigtigste faktorer for at rangere højt i Googles søgeresultater, hvilket er det primære formål med søgemaskineoptimering. Jo højere man rangerer i søgemaskinernes søgeresultater, jo mere trafik kommer der potentielt ind på éns hjemmeside, hvilket i sidste ende fører til synlighed, eller salg af et produkt eller en ydelse.

 

Hvordan virker et indgående link?

Man kan sige at et indgående link fungerer på samme måde som en anbefaling, og hvis man har mange anbefalinger fra store, etablerede websites som fx ku.dk, dr.dk eller tv2.dk, så vægter det højere hos Google end hvis man kun har få indgående links fra små og mere eller mindre ukendte websites. Jo flere links, der peger på ens hjemmeside jo bedre.

Antallet af indgående links, er dog ikke det eneste, der har betydning for, hvor højt man rangerer i Google. Det har bl.a. stor betydning, hvor troværdige de sider, som de indgående links kommer fra, er, og om de er do-follow eller no-follow.

 

Hvordan får man et indgående link?

Der findes flere forskellige måder at få et indgående link på, hvilket hører ind under den disciplin indenfor digital marketing, som man kalder linkbuilding.

Det optimale indgående link er dét, man får på en ”naturlig måde” – dvs. ved at ejeren af den pågældende side, som linket kommer fra, selv har valgt at linke til din side, fordi han gerne vil ”anbefale” det gode indhold, du har på din side.

Og hvad er ”godt indhold” så? Det kan være mange forskellige ting, og er derfor ikke helt nemt at definere. Men hvis man sørger for løbende og kontinuerligt at tilføje relevant information, guides, anmeldelser etc. til sin målgruppe, og samtidig serverer det på en flot og overskuelig måde, gerne med brug af billeder, video, infografikker m.v., er man godt på vej til at leve op til kravet om ”godt indhold”.

En anden måde at få indgående links på, er ved selv at tage kontakt til forskellige relevante medier og platforme og gøre opmærksom på sig selv og sit gode indhold, og simpelthen spørge om ikke det kunne være en idé for den pågældende side at linke til noget indhold på din hjemmeside.

Derudover er det også er muligt at få indgående links fra en masse forskellige linkkataloger og linksamlinger, fora, blogs og lignende.

 

Opsummering:

Et indgående link er et link fra en hjemmeside, der peger på éns egen hjemmeside – det modsatte er udgående links, som er links til andre websites fra ens egen hjemmeside.

Den optimale måde at få indgående links på, er ved at have så godt indhold på sin side at andre har lyst til at linke til det. Det er en langsommelig og løbende, men meget vigtig proces, set med søgemaskineoptimeringsbriller.

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Bestil analyse af jeres hjemmesides synlighed

Analysen udarbejdes manuelt med skræddersyede anbefalinger og fremsendes på mail

Valgfrit: Ønsker særligt fokus på