PPC

Du er her: Hjem » Ordbog » PPC

Hvad er PPC?

PPC er en forkortelse for Pay Per Click, og er en betegnelse man bruger indenfor online marketing, og særligt online-annoncering. PPC er en afregningsmodel, hvor man betaler hver gang, der er nogen, der klikker på ens annonce, og er tæt relateret til CPC (Cost Per Click).

Pay Per Click-annoncer bliver stadig mere populære at anvende blandt virksomheder, da der er mange, der har oplevet bedre resultater end ved den traditionelle offline-annoncering. Derudover kræver det ikke en stor likviditet at investere i PPC, hvilket ellers ofte er tilfældet i offline-annoncering.

Én af fordelene ved Pay Per Click ift. offline annoncering er, at man meget præcist kan bestemme, hvem, der skal blive eksponeret for den pågældende annonce. Her kan man altså bestemme hvilket køn, alder, geografisk placering og interesser målgruppen har, så man kan sortere en masse fra.

Fordelen ved PPC er, at man ikke betaler når, der er nogen, der ser ens annonce, men først når der bliver klikket på den. Det er altså ofte en smule mere kosteffektivt end CPM, hvor man altså betaler pr. 1000 visninger. Førnævnte kan dog være effektivt ifm. branding-strategier, hvor man ønsker at få sit brand set og positioneret.

Hvor CPA sandsynligvis er den mest fordelagtige for virksomheder at benytte sig af – set gennem de omkostningseffektive briller, er PPC muligvis den næstmest effektive.

Overordnet set findes der 3 kategorier indenfor PPC:

  1. SEA (Search Engine Advertising): Fx Google Ads
  2. SMM (Social Media Marketing): Fx Facebook- og Instagram-annoncering
  3. Display-annoncering: Fx annoncer på YouTube

Selvom man med det samme kan komme til tops i søgeresultaterne med sine annonceringer i Google, er det lidt ligegyldigt, hvis man ikke har en god landing page og hjemmeside generelt. Grunden til dette er, at man kan få nok så mange klik på sin Google Ads-annonce, men hvis ens hjemmeside ikke er moderne og brugervenlig, vil de besøgende forlade hjemmesiden hurtigt.

Derfor bør man først have fokus på at optimere sin hjemmeside, hvor man naturligt samtidig arbejder med SEO, så hjemmesiden bliver bedre, og man samtidig opnår højere placeringer i de organiske resultater (de hjemmesider, der står lige under annoncerne i et søgeresultat i Google). Sidstnævnte betaler man ikke for – medmindre man hyrer et bureau.

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Bestil analyse af jeres hjemmesides synlighed

Analysen udarbejdes manuelt med skræddersyede anbefalinger og fremsendes på mail

Valgfrit: Ønsker særligt fokus på