CPM

Hvad er CPM?

CPM er en forkortelse for Cost Per Mille (Pris Per Tusind), og er en afregningsmodel, der henviser til prisen det koster for hver 1000 visninger. CPM er en model, der ofte bruges indenfor displayannonceringer, hvor visninger er målet. M’et, der står for Mille, er latin, og betyder altså ”tusind”. Her betaler man altså for hver tusind visning af en given annonce.

For udgivere af annoncerne, såsom en hjemmeside, der viser annoncer, betyder det, at der bliver tjent penge hver gang, der er én, der ser annoncen. Når man bruger denne afregningsmodel i Google, byder man på den pris, man ønsker at betale pr. 1000 visninger.

Dette er altså, ligesom med CPA (Cost-Per-Acquisition) og CPC (Cost-Per-Click), en auktionsmodel. Her skal man som annoncør altså byde en højere pris end de nuværende annoncer, der bliver vist, for at gøre det muligt at blive vist.

CPM annoncer kan være enten tekst- eller billedannoncer, og var den primære afregningsmodel før årtusindskiftet. I dag benytter de fleste sig af CPC-modellen (Bl.a. i Google AdWords – Eller Google Ads, som det hedder nu), hvor man som annoncør altså først betaler når, der er nogen, der klikker på ens annonce, og ikke bare når de får den vist.