CPC

Hvad er CPC?

CPC er en forkortelse for Cost Per Click, og er et udtryk man ofte bruger i online marketing. Særligt bruger man begrebet i online-annoncering, hvor man betaler pr. klik på ens annonce. Cost Per Click er tæt relateret til PPC, der er en forkortelse for Pay Per Click.

CPC vedrører, hvad man betaler hver gang, der er én, der klikker på ens annonce. Når der er nogen, der klikker ind på en hjemmeside, er de samtidig potentielle kunder. Derfor kan man også betragte Cost Per Click som værende pris pr. potentiel kunde.

Man bestemmer sin CPC, når man byder ind på annoncepladser i fx Google AdWords. Sidstnævnte er et auktionsprincip, hvor alle virksomheder, der ønsker at indsætter annoncer, byder ind på annoncepladser.

Den placering ens annonce får tildelt, er dog ikke udelukkende et udtryk for prisen, man betaler pr. klik. Placeringen bliver bestemt ud fra både den pris, man ønsker at betale pr. klik og kvaliteten af ens hjemmeside.

Prisen pr. klik afhænger af, hvor stor konkurrencen er på de pågældende søgeord. Derudover kommer det også an på, hvad man sælger. Sælger man knapper, vil ens CPC være lavere end hvis man sælger biler. Når man skal afgøre om en klikpris er høj eller lav, bør man beregne, hvad man i gennemsnit tjener pr. besøgende. Hvis indtjeningen er større end klikprisen, kan det vise sig at være en god forretning.

Når man har sin onlineannonce oppe og køre, er det vigtigt løbende at vælge søgeord fra, som ikke er relevante at blive vist på. Grunden til dette er, at indtjeningen pr. besøgende er meget afhængig af, hvad man vælger at blive vist på. Derfor bør man kun vælge at blive vist på de allermest relevante søgeord, således at man øger chancerne for, at de besøgende, man får, faktisk leder efter dét produkt eller den service, man sælger.