Nordlys Marketing
  • FORSIDE
  • SPECIALER
    • Online markedsføring
      • Søgemaskineoptimering (SEO)
      • Google Ads annoncering
      • Webshop markedsføring
      • Social markedsføring
      • Logo
    • Hjemmesider
      • Ny hjemmeside
      • Optimering af hjemmeside
      • Analyse af hjemmeside
      • Vedligeholdelse af hjemmeside
    • Konsulentydelser
      • AdWords-konsulent
      • Analytics-konsulent
      • SEO-konsulent
      • Online marketingkonsulent
    • Udvikling og support
      • Backup af hjemmeside
      • Flytning af hjemmeside
      • Gendan hjemmeside
      • Hjemmesideudvikling
      • Hjælp til hjemmeside
      • Optimering af hjemmeside
  • KURSER
    • Google Ads
    • Google Analytics
    • SEO
    • Digital markedsføring
    • WordPress
  • BLOG
  • REFERENCER
  • OM OS
    • Om os
    • Viden
    • Priser og samarbejde
    • Handelsbetingelser
    • Privatlivspolitik
    • Jobs
  • KONTAKT
  • BESTIL TILBUD
Vælg en side

Datamining

Du er her: Hjem » Ordbog » Datamining

Hvad er datamining?

Datamining (DM) er en engelsk betegnelse for analyse af store mængder data, og er et begreb, der går ind under begrebet Big Data. Man bruger ofte DM i erhvervslivet til at finde sammenhæng mellem den data, man har indsamlet. Formålet med dette kan være forskelligt men ofte er det med henblik på optimeringer af nuværende strategier, processer og fremgangsmåder.

Banker foretager ofte datamining, når de skal finde ud af, hvilke kunder, der bliver dårlige betalere. Her benytter de alle de oplysninger, de har, til at gøre forudsigelser. Der findes forskellige datamining metoder – fx OLAP. OLAP står for Online Analytical Processing og bruges til at analysere multidimensionale datamængder i en given virksomhed.

Kort fortalt handler DM om at finde strukturer og sammenhæng i store datamængder. For at dette er muligt handler det om, at man er i stand til at sortere irrelevant data fra den data, der er relevant, så man på denne måde kun står tilbage med informationer, som kan bruges til at konkludere og forudsige.

Fordelen ved datamining er, at man som virksomhedsejer og/eller leder, som et led i sin online marketing kan finde ud af sammenhæng i kundeadfærden. Her kan man måske finde ud af, at det er bestemte kundekategorier, der efterspørger bestemte produkter.

Man kan måske også finde ud af sammenhæng mellem, at dem, der køber produkt X også er dem, der er de hyppigste købere af produkt Y. Dette kan vise sig at være særdeles relevante informationer, når man driver en webshop, da man her kan finde ud af, hvilke andre produkter, man kan vise på hvert produkt – ofte benævnt ”Relaterede produkter”.

Her ligger der altså et betragteligt omsætningspotentiale, hvis man formår at benytte DM til at finde frem til sådanne informationer.

Læs også: Google Analytics og CRO

Ordbog

  • 200 OK
  • 301 Redirect
  • 302 Redirect
  • 404 Fejl
  • Above the fold
  • Affiliate Marketing
  • Ajax
  • AMP
  • Ankertekst
  • Backlink
  • Bounce Rate
  • CMS
  • Content Marketing
  • Cookie
  • Google
  • Google Analytics
  • H-tags
  • HTML
  • HTTP og HTTPS
  • Htaccess
  • Indgående links
  • Java
  • JavaScript
  • Keyword
  • Linkbuilding
  • Linkjuice
  • Meta description
  • Off page SEO
  • On page SEO
  • Organiske søgeresultater
  • Organisk trafik
  • ROAS
  • SEO
  • Søgeordsanalyse
  • Udgående links
  • Usability
Tilbage til ordbogen

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Bestil analyse af jeres hjemmesides synlighed

Analysen udarbejdes manuelt med skræddersyede anbefalinger og fremsendes på mail

Valgfrit: Ønsker særligt fokus på

KONTAKT

Nordlys Marketing

Tlf: 60 72 05 60
[email protected]

Strandvejen 125
2900 Hellerup

CVR: 36 60 94 35

SPECIALER

  • Online markedsføring
  • Søgemaskineoptimering (SEO)
  • Google Ads annoncering
  • Ny hjemmeside
  • Kurser
  • Konsulentydelser
  • Support

OM OS

Vi er et online marketing bureau med benene på jorden og et stort fokus på service og kvalitet.

  • Følg
  • Følg
  • Følg

NYESTE INDLÆG

Apples iOS 15 opdatering

Apples iOS 15 opdatering

ÅBNINGSTIDER

Mandag:   09:00 – 16:30
Tirsdag:     09:00 – 16:30
Onsdag:    09:00 – 16:30
Torsdag:    09:00 – 16:30
Fredag:      09:00 – 15:30
Lør./Søn.:   Lukket