ONLINE MARKETING

Hvad er Online marketing?

 

Online marketing er et område, der har stadig stigende relevans. I takt med den digitale udvikling har flere og flere virksomheder indset nødvendigheden af at have en online tilstedeværelse.

Dette hænger tæt sammen med den stigende brug af søgemaskiner som Google. Virksomheder har opdaget et kæmpe salgspotentiale ved ikke alene at være tilstede på nettet, men også være så synlige som muligt.

Online marketing drejer sig grundlæggende om alle de marketing-aktiviteter, der er på nettet. Disse online marketing-aktiviteter indebærer bl.a. følgende områder:

SEO

Search Engine Optimization (på dansk: Søgemaskineoptimering) handler grundlæggende om de aktiviteter, der fører til højere rangeringer i de organiske søgeresultater i søgemaskinerne. SEO er en gratis disciplin, såfremt man ikke betaler et bureau for at klare det for sig.

Der er basalt set to discipliner indenfor Søgemaskineoptimering: On page SEO og Off page SEO. Hvor On page SEO omfatter alt optimeringsarbejdet PÅ en hjemmeside, er Off page SEO arbejdet UDENFOR en hjemmeside.

PPC

PPC-annoncering (Pay Per Click-annoncering) er betalt annoncering gennem fx Google AdWords – eller Google Ads, som de har skiftet navn til. Her er det gratis at have sine annoncer slået op, men koster penge hver gang, der er nogen, der klikker på annoncerne.

Social markedsføring

Derudover er online marketing også omfattet social markedsføring, der altså er organisk og betalt markedsføring på sociale medier. To af de mest anvendte sociale medier her i Danmark er Facebook og Instagram, og her er der mange virksomheder, der oplever gode resultater. Det kræver dog, at man kender sin målgruppe og har en strategi for, hvordan man vil tiltrække dem, og hvad man vil opnå med sine sociale profiler.

Hjemmesider

Både SEO, PPC og Social markedsføring, er dog irrelevant, hvis ikke man har nogen hjemmeside at føre sin målgruppe over på. Derfor er dette et essentielt element i online marketing.

Når man benytter sig af online marketing, er det brugbart at måle på sine annoncers- og hjemmesides performance. Dette er nødvendigt, da udviklingen er vigtig at holde øje med, så man kan se, hvilke ændringer, der virker og ikke virker, og hvor man bør foretage disse ændringer.

Man kan holde øje med statistikkerne for hjemmesiden og analysere disse i fx Google Analytics og Google Search Console. Når det kommer til Google-annoncer og social markedsføring, kan man benytte sig af hhv. Google AdWords og det pågældende sociale medies egen statistikredskaber.