Hvad betyder 404 fejl?
Indenfor computernetværkskommunikation er “404 Fejl” (også kaldet HTTP 404), en fejlmeddelelse, der bliver vist, når man forsøger at tilgå en side på internettet, der ikke findes på den URL-adresse, man prøver at tilgå. Fejmeddelelsen er én af dem man oftest støder på, når man færdes på internettet. Årsagen til at siden ikke findes kan være at websitet har fået et nyt navn, at det er flyttet til en anden placering, eller at det simpelthen er blevet slettet.
Fejlen kaldes også for et “dødt link”. Den besøgende, som oplever en 404-fejl ender ved en blind vej (“dead end” på engelsk) i stedet for at lande på den hjemmeside, eller den underside på en hjemmeside, som vedkommende havde forventet. Det kan på mange have den indvirkning at man forlader sitet med det samme, hvis det drejer sig om en underside, da det giver indtryk af at hjemmesiden ikke opdateres, og udsender dermed et amatøragtigt signal, som kan gøre at vedkommende ikke har lyst til at vende tilbage til hjemmesiden igen.
Man skal som administrator af en hjemmeside så vidt muligt forsøge at nedbringe, hvor mange af denne type fejl, der er på websitet, og helst helt undgå at der er nogen. Grunden til dette er at 404 fejl er uhensigtsmæssigt både hvad angår sitets søgemaskineoptimering og den online markedsføring, man måtte lave i forbindelse med det.
Søgemaskinerne og primært Google ser heller ikke med tilfredse øjne på disse fejl, og derfor kan man komme ud for at sites med 404 fejl nedprioriteres i søgeresultaterne. Årsagen til dette er at Google altid gerne vil vise så relevante søgeresultater som muligt til sine brugere, og hvis der er undersider på et website, der ikke kan vises pga. 404-fejl, så må de sider jo i høj grad siges IKKE at være relevante for nogen.
Derfor skal man altid sørge for at rette denne slags fejl som administrator for en hjemmeside, så sitet ikke straffes for at indeholde links til irrelevante sider, som ikke har nogen nytte for brugere, der måtte finde frem til siden for bare at blive mødt af en fejlmeddelelse i stedet noget brugbart indhold.
Kom fejlene i møde og ret op på dem
Der er forskellige måder at afhjælpe problemet på. Én måde at gøre det på er løbende at scanne eller tjekke sit website for forekomster af 404-fejl. Det kan fx gøres ved brug af Google Search Console, eller diverse scanningsværktøjer som fx Screaming Frog.
Det er næsten umuligt helt at undgå at man får genereret en 404-side på sit website fra tid til anden, som måske kommer til at ligge på siden et stykke tid inden det bliver opdaget. Her er det en god idé at være proaktiv og gøre lidt mere ud af den generiske og kedelige standard fejlmeddelelsesside, der som regel bare er noget helt almindelig tekst midt på siden, der informere om at man er havnet på en 404-side.
Her kan man så med fordel redigere siden, så den bliver lidt mere interessant og underholdende at se på, ved fx at lave en flot design, tilføje et sjovt billede, og skrive selve fejlmeddelelsen på en humoristisk måde. Se eksempler på sjove og kreative 404-sider her.
Man bør dog have hjemmesidens design og look and feel in mente, når man designer en fejl-404 side, for at bevare sitets overordnede udtryk.
Måden, man retter en 404-fejl på at ved at lave et “redirect“, som kort fortalt er en teknisk måde at sørge for at den besøgende føres til den korrekte side på. Dvs. man føres til side B, når man prøver at tilgå side A.
Side A eksisterer i princippet stadig, men man vil som besøgende ikke opdage det, da man føres videre til en anden relevant side når man prøver at tilgå den, og man vil derfor heller ikke straffes af Google, da URL’en stadig leder til en relevant side.
Opsummering
En 404 fejl er en fejlmeddelelse, der vises, når nogen prøver at tilgå en URL-adresse, der ikke længere findes, fordi den har er blevet omdøbt, flyttet eller er blevet slettet.
Man bør sørge for at rette alle 404 fejl på sin hjemmeside ved at lave redirects på dem, så de peger det rigtige sted hen. Dette er vigtigt set ud fra et SEO-perspektiv, men også ud fra online markedsførings perspektiv, da 404 fejl, kan have negativ indflydelse på det pågældende sites placeringer i Googles søgeresultater.
Det er det, fordi Google betragter det som en dårlig brugeroplevelse at man støder på en side med en 404-fejlmeddelelse, der ikke giver nogen værdi, og ikke er relevant for den besøgende.