SEO

Du er her: Hjem » Ordbog » SEO

Hvad er SEO?

 

SEO er forkortelsen for Search Engine Optimization, eller på dansk: søgemaskineoptimering. Men hvad er SEO helt præcist? SEO er blevet det mere enkle ord for arbejdet med at få en hjemmeside til tops i søgemaskinerne som Google, Bing og Yahoo. Disse søgemaskiner rangerer nemlig hjemmesiderne efter en lang række kvalitets-, autoritets- og brugervenlighedskrav og disse kan forbedres for alle hjemmesider.

Derfor består SEO arbejde som sådan i at “please” søgemaskinerne, så de synes éns side er den bedste blandt konkurrenterne. Så man kan sige at det er dét, SEO betyder. Men søgemaskinerne placerer netop sider, som gør det godt ud fra deres algoritmer af, hvad almindelige mennesker og brugere opfatter som en god side. Så i bund og grund går vores SEO arbejde ud på at optimere mod at give dine besøgende den bedst mulige oplevelse, når de lander på din hjemmeside.

Da 91,7% af alle klik sker på side ét i søgemaskinerne, så vil vi rigtig gerne ligge på side ét.

 

Er du gør-det-selv-typen? Så kom godt i gang med SEO her!

SEO (søgemaskineoptimering) dækker over en længere række discipliner og tiltag på din hjemmeside, og vi vil her forsøge at give dig et overblik over dem og også præcisere, hvad SEO betyder for sitet.

Man kan nemt sammenligne SEO med at drive en “almindelig” fysisk butik, og i den er der også masser af forskellige samt løbende opgaver.

Disse opgaver er bl.a.:

  • Pæn og overskuelig butik
  • Klar inddeling af de forskellige afdelinger (evt. med skilte)
  • Stort udvalg af varer (eller tydelig ekspertise om nogle få)
  • Moderne / opdateret inventar
  • Opdaterede (og konkurrencedygtige) priser
  • En synlig ekspedient
  • God bytte- / returret, eller mulighed for hjælp efter købet
  • Synlighed i gadebilledet

 

Disse ting kan også overføres til en hjemmeside, og det er basalt set de samme mennesker, som handler hér som i din fysiske butik – derfor skal præcist de samme ting overføres hertil, for at alle finder det, de søger (eller hjælpes godt videre) og i det hele taget forlader butikken med en god oplevelse.

Og netop den bedste oplevelse belønner søgemaskinerne dig for.

Søgemaskinerne vil gerne vise de resultater øverst, som de mener er mest relevante og den bedste oplevelse for netop dig.

Det bliver netop de sider, som søgemaskinerne vurderer, har det bedste indhold og den bedste oplevelse på det pågældende søgeord (altså overordnet set, den bedste butik). Det er dét, man skal have for øje, når man laver SEO arbejde (søgemaskineoptimering).

 

Sammenlagt vurderer søgemaskinerne din hjemmeside på over 300 forskellige parametre, hvilket så også er væsentligt flere end en butik vil blive vurderet på, men af de 300 vil de 40-50 vægte 80-90% af den samlede SEO score.

Én af de allervigtigste er “klassikeren”: antal gange et søgeord indgår i teksten på din side.

Dette er i høj grad med til at sætte rammen for hvad din side handler om, og gøre det mere klart og tydeligt for Google (of de øvrige søgemaskiner). Og allerede her kan denne parameter yderligere pensles ud, for søgeordet kan placeres en 8-10 forskellige steder, som vil være den optimale måde at lave indholdet på.

 

Der er mange ting at tage fat på, alene i teksterne, og kaldes også i almene vendinger “SEO tekster”, og søgeordene for “SEO ord”. Årsagen til dette er at disse tekster, teknisk (og indholdsmæssigt) opfylder søgemaskinernes anvisninger om best-practice hvad angår SEO.

Men SEO tekster og SEO ord er én ting, derudover vurderer søgemaskinerne også fx brug af billeder, video og lyd samt mere tekniske ting, såsom hvor hurtig siden er om at indlæse, og om den er mobilvenlig. Blot for at nævne nogle af SEO parametrene og som vi vil gennemgå nærmere nedenfor.
SEO

Hvorfor lave SEO?

Hvorfor er det så, at SEO (søgemaskineoptimering) er interessant at beskæftige sig med?

Det er fordi SEO er en god forretning at investere i!

Men det kræver, at man ender i top fem på side ét! Det er oftest først her, der vil ske mærkbare resultater.

De, der søger på Google, kommer sjældent længere end til side 1. Faktisk kommer man sjældent længere end midten af side 1, før man har fundet et resultat, som man ”stiller sig tilfreds med”.

I ”gamle dage” kunne man godt bladre videre til side 2, 5 og endda side 10. Men i dag er søgemaskinerne blevet ekstremt gode til at matche søgninger med sider, som kan besvare netop dit spørgsmål eller sælge det produkt, du vil købe, og DERFOR kommer du ikke længere end til side 1 – dit behov er for længst opfyldt.

Man gider simpelthen ikke kigge på mere end 3-5 hjemmesider. For når alene de hjemmesider/webshops opfylder dit behov og du sikkert har travlt, er det ikke nødvendigt at gå videre til den næste side. Dette stiller store krav til éns SEO (søgemaskineoptimering).

MED ANDRE ORD: SIDERNE I TOPPEN VINDER!

 

Sådan fordeler klikkene sig:

I gennemsnit fordeler alle klik sig således på de organiske søgeresultater:

  1. 33%
  2. 18%
  3. 12%
  4. 8%
  5. 6%

Så samlet ~77% alene i top 5.

Så er det pludselig ligegyldigt om man ligger i top på side 2, da det ikke vil give mange (om nogen) besøgende til éns side, og den trafik man får kan lige så godt være ens konkurrenter, der leder efter inspiration til at forbedre deres eget materiale, så de kan beholde deres placering i top. Derfor er det vigtigt at investere i sin SEO (søgemaskineoptimering), så man kan tage kampen op om topplaceringerne, og ikke bare se sig tilfreds med fx at ligge nr. 27 i Google.

SEO graf

Betalte annoncer er placeret over de organiske resultater

Når vi nu fint har listet fordelingen af, hvordan trafik fordeler sig på placeringer ovenfor, så er det kun det halve billede.

Over de organiske søgeresultater, der er baseret på SEO (søgemaskineoptimering) arbejde for hver side, finder vi nemlig ”annoncerne”, som både Bing, Yahoo og Google viser. Disse annoncer ses altid øverst og OVER de organiske søgeresultater. Man skal med andre ord først forbi annoncerne, før man når til de ”rigtige” søgeresultater.

 

Hvad er disse annoncer så?

Google Ads er Googles annoncer øverst i et søgeresultat, og vi tager udgangspunkt i disse, da langt de fleste internetbrugere i Danmark anvender Google.

Google Ads er betalte pladser, hvor fx en Sportsbutik vil sælge ”Hummel træningsbukser”. Her kan shoppen så opnå en placering i top ved at betale for det. Betalingsformen for disse annoncer er PPC (Pay-Per-Click) eller ”Betal per klik”. Det koster med andre ord ikke noget at have sine annoncer dér, indtil nogen klikker på dem.

En annonce som denne kan koste måske 4 kr. for et klik. Her vil man naturligvis gerne gøre den besøgende til en kunde efterfølgende.

Besøger 100 personer så din side har det kostet dig 400 kr., og så er det spændende, hvor mange af disse, som så har foretaget et køb. Koster et par Hummel Træningsbukser fx 200 kr. i indkøb og sælges for 500 kr. i udsalg, så tjener du 300 pr. buks. Her skal du gerne have solgt i hvertfald 2 par, hvis du har brugt 400 kr. i klik fra de 100 personer, der har klikket på dine annoncer. Yderligere har du sikkert også andre omkostninger, så det er sikkert også i den lave ende.

Har du solgt 10 par, så begynder det at ligne noget. Hvis de besøgende har købt flere ting mens de var der, så bliver det en god forretning.

Det ”smarte” ved Google Ads er måden, hvorpå annoncerne ”aktiveres”. I ovenstående eksempel med Hummel-træningsbukserne kan det være, at vedkommende bag annoncen har valgt, at vise sin annonce hver gang nogle søger på “HUMMEL” eller søgeord/sætninger hvori Hummel indgår.

Herved kan de få vist deres annoncer på fx. ”hummel tøj”, ”billigt hummel træningstøj”, “hummel tøj til kvinder” og ”hummel outlet”.

Forskellen på Google Ads og SEO (søgemaskineoptimering) er nemlig, at man med Ads selv bestemmer, HVAD man vil findes på. Dermed kan man med ovenstående metode også ende med at få vist sin annonce på en lang række ting, man måske ikke ønsker (og som altså koster penge hver gang, folk klikker). Fx ”Hummel kundeservice” er måske ikke så relevant for den pågældende shop. Folk leder med sådan en søgning nemlig efter Hummel-koncernens egen overordnede kundeservice. Men det klik kostede så lige 4 kr. og dem er der måske nogle stykker af hver måned.

Det er der naturligvis (nemme) teknikker til at undgå. Google Ads er generelt en disciplin, som kræver omtanke, og at man holder øje med annoncerne og konkurrenterne, og bruger sit budget med fornuft.

Nok om Google Ads.

Hvordan laver vi så SEO?

Hvis vi gerne vil i top på vores søgeord (seo ord), så kræver det helt indledningsvist at vi laver en SEO analyse, og finder ud af, hvad vi gerne vil findes på.

Der er nemlig stor forskel på, hvordan folk søger, og hvad de søger efter. Dette gælder også, hvilke søgeord, som konverterer til kunder på din side.

Tager vi igen udgangspunkt i ovenstående eksempel med Hummel, er det ikke sikkert, at din webshop sælger ”billigt hummel” eller ”hummel fodboldstøvler”, hvis du fx kun forhandler tøj. Der er altså søgeord, som slet ikke giver mening at inkludere, når man laver SEO arbejde (søgemaskineoptimering). Dog kan disse søgeord give indsigt i noget vi BURDE arbejde med, eller som vi OGSÅ kan arbejde med at få i vores sortiment.

Her er ”søgevolumen” et super spændende tal at dykke ned i når man laver sit SEO arbejde (søgemaskineoptimering). Her kan vi med rimelig sikkerhed se hvor mange, der søger efter de enkelte søgeord hver måned. For eksempel (ikke faktiske tal):

 

Hummel                                                               3.000 søgninger pr. md.

Hummel tøj                                                          1.200 søgninger pr. md.

Hummel træningstøj                                            590 søgninger pr. md.

Billigt hummel                                                      720 søgninger pr. md.

Hummel fodboldstøvler                                       390 søgninger pr. md.

 

Her ser vi altså, at der er stor forskel i antallet af søgninger pr. md på de enkelte søgetermer. Det er tydeligt, hvad folk leder efter med de enkelte. Sådan da.

Søgningen på ”hummel”, der klart er flest af, afslører ikke meget om, hvad det er folk helt præcist vil her. Derimod er søgningen på ”hummel fodboldstøvler” mere sigende. Sælger vi netop hummel fodboldstøvler, er det relevant at vide, eller også indikerer det, om det er en interessant vare at tage hjem. Dette kan i sær være tilfældet, hvis vi i forvejen sælger fodboldstøvler, men ikke har Hummel.

Men skal vi så stadig gå efter at rangere på søgeordet ”Hummel”? Når vi arbejder med SEO ord (søgemaskineoptimering), er vi interesseret i at rangere på så mange søgeord, vi kan som muligt. Men det skal være anstrengelserne værd.

Her skal vi vurdere, om vi mener, at der kan være nok kunder i det for os. Det kræver nemlig tid og penge at rangere på søgeordet – for der er hård konkurrence på det, så vores SEO arbejde vil være tilsvarende mere krævende. Det kan være man sælger én vare fra Hummel, men samtidig konkurrerer mod store sportskæder og Hummel selv. Hvis vi så overhovedet kunne komme i top, hvor mange ville så købe fra vores sparsomme sortiment? Ikke mange, ville være en fornuftig antagelse.

Dermed er der en vigtig opgave i at finde de mest relevante søgeord for vores forretning og starte med dem i sit SEO arbejde, da de vil give luft under vingerne. Når vi så begynder at have en fornuftig forretning på disse, kan vi begynde at overveje at ”brede os mere ud” i SEO indsatsen. Her kan vi så begynde at rette vores SEO arbejde efter flere søgeord og i takt, udvide vores sortiment.

Afhængigt af din webshops størrelse vil denne søgeordsanalyse resultere i en lang række termer, som du alle bør identificere – jo flere jo bedre. Gerne 20-30 søgeordsvarianter pr. brand, hvis det er muligt. Det er virkelig interessant læsning når den er færdig. Her vil du være i stand til at træffe meget afgørende beslutninger om strategi og vinkel, fordi du kan se, hvad folk leder efter.

Det fører os til næste punkt.

SEO søjlediagram

Din sidearkitektur

Du kan nu, med udgangspunkt i din søgeordsanalyse fra forrige afsnit, planlægge, hvordan sidearkitekturen skal være. Med sidearkitekturen menes inddelingen af siderne, og hvor produkterne fx er placeret. Dette er én af de vigtigste discipliner indenfor SEO (søgemaskineoptimering), og du kan se et eksempel nedenfor:

 

BRANDS            TØJ                                                SKO                                               ACCESSORIES

Mærke 1           Bukser                                          Sportssko                                                 Bælter

Mærke 2           Trøjer                                             Hikersko                                                  Seler

Mærke 3           Underbukser    Træsko                                                                               Butterflies

 

En lidt underlig shop – enig 😉

Så vi har nogle ”Hovedsider”, som alle kan rangere på netop deres søgeord som ”Brands”, ”Tøj”, ”Sko” og ”Accessories”. ”Tøj” kunne udvides til ”Tøj på nettet” i dens SEO title, da den så rammer både ”tøj” alene men også ”tøj på nettet”. Altså to søgeord på én gang.

Således kan vi gøre for alle siderne i ovenstående opdeling.

Yderligere kunne vi lave undersider til fx ”Mærke 1”. Hvis vi sagde, at det var Hummel, så kunne en underside være ”Fodboldstøvler”, og så kunne vi ramme søgeordet fra forrige afsnit. Og vi kan lave alle de undersider vi ønsker og har produkter til. Husk dog, at folk skal kunne finde det de leder efter, så tænk logisk i dit SEO arbejde, og gør ikke tingene mere besværlige end de er. Det er den grænse vi ønsker at tangere, men ikke overtræde. Så forlader folk nemlig webshoppen igen, når de ikke kan finde rundt, og så er vi ligevidt!

Vi har nemlig også andre SEO (søgemaskineoptimering) metoder til at rangere på søgeord, vi ikke lige umiddelbart kan finde en underside til.

Disse kan vi ramme gennem en ”blog” eller en artikelsamling, hvor vi skriver lidt løst og fast om blandede termer og emner. Så kan vi altid linke folk videre ind til de relevante sider med produkter på vores shop.

Dette var de indledende aktiviteter, som ethvert SEO arbejde bør starte med. Vi håber du fik lidt mere klarhed over spørgsmålet “hvad er SEO”.

Hos Nordlys Marketing arbejder vi også med SEO specifikt for webshops, det kan du læse mere om her: Webshop SEO.

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Bestil analyse af jeres hjemmesides synlighed

Analysen udarbejdes manuelt med skræddersyede anbefalinger og fremsendes på mail

Valgfrit: Ønsker særligt fokus på