Hvad er USP?
USP står for Unique Selling Proposition, og er et begreb man bruger om noget, man sælger, som ingen andre sælger, der møder et behov – om det så er selve produktet/servicen eller effekten. USP er et begreb, der stammer fra 1940’erne, og er siden blevet mere og mere udbredt.
USP er altså nogle unikke fordele, som kunder ikke kan finde andre steder. Dette er en god idé at benytte i sin markedsføring, for at skille sig ud fra konkurrenterne og vise potentielle leads og kunder, hvad man tilbyder/gør anderledes, der enten er eller medfører noget, der ikke findes andre steder.
Når man kommunikerer sin USP, er det vigtigt at specificere, hvad kunden får ud af at købe ens produkt eller ydelse. På denne måde, kan kunden vurdere om denne fordel er relevant/tilstrækkelig stor til at ville investere i det pågældende produkt.
Unique Selling Proposition kan både være noget unikt, man tilbyder i sit produkt eller service, men kan også være dét som ens kunder betragter som værende unikt, og som årsagen til at de har valgt det pågældende produkt eller service.
Derfor kan det være at ens kunder har købt produktet eller servicen grundet nogle specifikationer eller egenskaber. Men det kan også være af andre årsager, som man ikke lige har tænkt over, men som er en subjektiv oplevelse eller følelse som det pågældende produkt eller service skaber eller medfører.
Sidstnævnte er i højere grad en ESP (Emotional Selling Proposition) end en USP, da de følelsesmæssige effekter, som ens produkt eller service skaber hos kunden, som man som virksomhed, skal slå sig på. Når først man som virksomhed har ejerskab over en specifik følelse, man vækker hos kunden, er det svært for konkurrenter at overtage dette og appellere til de samme følelser.
Udover USP og ESP, findes også det moderne ISP, der står for Ironic Selling Proposition. I ISP bruger man ironi og humor til at fange opmærksomheden.
Det er vigtigt at indtænke Unique Selling Proposition i både sin content marketing og KPI.