KPI

Hvad er KPI?

KPI, der står for Key Performance Indicators, er de fokusområder, man vurderer, er essentielle at udvikle på for at tage sin forretning til næste niveau.

Formålet med KPI er at skabe øget produktivitet gennem større motivation. Derudover kan de bruges som løbende evaluering på, hvordan det går med opnåelsen af diverse mål, for at kunne lave eventuelle korrektioner af tilgangen, indsatsen og metodikken.

Forudsætningen for at brugen af Key Performance Indicators bliver en succes, er først og fremmest afhængig af de mål man sætter. Disse mål skal være tydeligt definerede og være målbare – gerne SMART-mål (Specific, Measurable, Attainable, Relevant, Timebound).

Det kan være en god idé at starte med at sætte KPI, hvor man lister de områder, man ønsker at excellere i. Her kan man fx starte med øverst at skrive det område, som er det vigtigste, og altså det de andre områder, der bliver listet nedenunder, har til formål at forbedre. Første punkt kunne fx være ”salg”. Hvor punkterne herunder, er dem, der skal føre til mere salg.

Har man fx en webshop, kan KPI under ”salg” (højere omsætning) være ”website-trafik” (flere besøgende) og derunder ”synlighed” (højere rangeringer) osv. I dette eksempel kan online marketing – herunder SEO, være brugbart at rette fokus mod i opnåelsen af mål indenfor disse områder.

Det er vigtigt at disse opstillede KPI er målbare, så man derefter kan lave tydeligt definerede SMART-mål ud fra disse. Her kan det være en god idé at lave førnævnte målsætninger ud fra hver KPI, hvor man har specifikke definitioner af, hvornår målet er opnået. Bruger man ”salg” som én af fokusområderne, kan SMART-målet være: ”Opnå X antal salg pr. måned” eller ”Øg omsætningen med X% hver måned” osv.

Derfor kan man betragte Key Perfomance Indicators som værende listen med områder, der er vigtigst for virksomheden at klare sig godt indenfor. Herunder er det så SMART-målene, der sørger for, at man har konkrete skydeskiver, så de valgte KPI kan opnås.