Tekstforfatning

Du er her: Hjem » Ordbog » Tekstforfatning

Hvad er tekstforfatning?

Tekstforfatning er en disciplin indenfor søgemaskineoptimering, hvor det overordnede formål med teksten er at opnå bedre placeringer i Googles søgeresultater på de søgeord, som teksten er optimeret imod.

Det sekundære formål med en (SEO) -tekst er at drive trafik til et website dermed øge konverteringsraten for den specifikke side. Konverteringen kan fx bestå i at den besøgende foretager et køb på siden, tilmelder sig et nyhedsbrev, ser en bestemt video, tilmelder sig et webinar, eller noget helt andet.

Dette gør at tekstforfatning er en ganske vigtig disciplin indenfor digital marketing, som ofte kan have afgørende betydning for en virksomheds succes, og som man derfor bør give lige så stort fokus, som alle de andre discipliner såsom annoncering på Google og sociale medier, e-mail marketing og så videre.

Hvad gør en tekst god?

En tekst skrevet med korrekt grammatik i et flydende og let forståeligt sprog er afgørende for at fange og holde læserens opmærksomhed og motivere til at læse videre.

Hvis en tekst indeholder for mange grammatiske fejl, og hvis den samtidig er tung at læse rent sprogligt, så giver det både et dårligt og uprofessionelt indtryk hos læseren, ligesom det vil få læseren til at miste interessen og sandsynligvis misse budskabet. Og dette vil i sidste ende have negativ indvirkning på hvor mange læsere, der konverterer.

Der er til stadighed flere og flere, der bruger mobile enheder, når de er på nettet, og derfor bør en tekst være sat op på en måde, der tager højde for dette. Dvs. at man skal have for øje at teksten skal kunne læses på en lille / mindre skærm, og at den gerne skal kunne skimmes. Derfor er det tilrådeligt med flere mindre afsnit, fremfor lange tekstpassager ud i ét.

I en god (SEO)-tekst bør der være fokus på følgende:

  • Ingen stavefejl – der virker uprofessionelt med (for mange) stavefejl i en tekst. Især bør der ikke forekomme fejl med det såkaldte ”nutids-r”, hvor man undlader et ”r” i slutningen af verbet fx: ”Han køre en tur” – her mangler der et nutids-r, og uden stavefejl burde det være: ”Han kører en tur”
  • Ingen tastefejl – mange tastefejl giver indtryk af at teksten er skrevet i hast, og uden at der er blevet læst korrektur efterfølgende – det bør man undgå
  • Korrekt grammatik – hav styr på kommaregler og om det fx hedder: hans eller sin, idag eller i dag
  • Korte afsnit – brug korte afsnit, så teksten er nemmere at skimme og overskue på en mobil enhed
  • Søgeordet optræder i overskriften / overskrifterne
  • Søgeordsdensitet på ca. 1-1,5%
  • CTA’er – Call To Actions er uundværlige til at få læseren til at foretage den ønskede handling
  • Relevante billeder – brug af relevante billeder er med til at understøtte meningen i en tekst
  • Skriv med målgruppen for øje – hav dem, du skriver til i tankerne, når du skriver og tilpas ordvalg og indhold derefter.

Hvis man sørger for at holde disse ting for øje, når man skriver sine tekster, er man hjulpet et godt stykke på vejen til at forfatte tekster, der opfylder kravene til både brugervenlighed og søgemaskineoptimering. Med det til følge at læserens opmærksomhed og interesse fastholdes, så de ikke falder fra undervejs, men ender med at foretage den ønskede handling for den pågældende side og dermed konvertere.

Opsummering

Tekstforfatning med SEO-briller på har til formål at den underside, den optræder på, får bedre placeringer i Googles på det søgeord, som er relevant for teksten, og som man gerne vil have at den rangerer på.

God tekstforfatning har målgruppen in mente og har styr på stavefejl og grammatik, samt gør brug af kortere afsnit, så teksten er lettere at skimme og danne sig et overblik over på mobil.

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Bestil analyse af jeres hjemmesides synlighed

Analysen udarbejdes manuelt med skræddersyede anbefalinger og fremsendes på mail

Valgfrit: Ønsker særligt fokus på