SHITSTORM

Hvad er en shitstorm?

Shitstorm er et udtryk, man bruger om en stor mængde negativ omtale. Dette kan ske via medierne, og er ofte som følge af en klageregn, dårlig omtale eller negative anmeldelser. Det er sjældent, man åbner en avis eller tænder for TV-avisen, uden at der er en shitstorm.

Selvom det oftest er shitstorm om de største virksomheder, er der også mange små- og mellemstore virksomheder, der bliver ramt. Afhængigt af omfanget af mediedækningen, kan det have alvorlige konsekvenser for en virksomhed.

Sociale medier og anmeldelsessider fører til flere shitstorms

Shitstorm er i højere grad end nogensinde kommet på dagsordnen i medierne. Én af årsagerne til dette er de sociale medier som Facebook og anmeldelsessider som Trustpilot og Yelp, hvor alle kan give deres holdninger til kende. Før hen var der ikke i samme grad mulighed for forbrugere at anmelde virksomheder og dele ud af sine oplevelser.

Det betyder at anmeldelses- og kommunikationsmagten nu er demokratiseret. Dette stiller store krav til alle virksomheder, der er ikke kan tillade sig at fejle eller behandle kunder utilfredsstillende uden det går uset hen.

Om hvorvidt man synes denne udvikling er positiv eller ej, og om man kan tage folks anmeldelser, holdninger og oplevelser med virksomhederne for gode varer, medfører det unægteligt at virksomheder gør mere for at sælge gode produkter og yde god kundeservice.

Konsekvenserne ved ikke at gøre dette, kan nemlig være langt større end de øgede omkostninger, der er forbundet med at skulle levere højere kvalitet, hurtigere og bruge flere mandetimer på kundeservice.

Shitstorm på deleøkonomiske platforme

Derfor må det siges at denne øgede trussel om shitstorms lægger et større pres på virksomheder, men er til stor nytte for forbrugere og kunder. Denne demokratisering og gennemsigthed har også medført deleøkonomiske ydelser som Uber og Airbnb , hvor man som forbruger hurtigt kan vise andre forbrugere om kvaliteten af hhv. køreturen og overnatningen.

Dette sparer altså mange forbrugere for unødvendige chancer omkring valg af ydelser, da man kan læse andres oplevelser af ydelsen inden da. Selvom disse deleøkonomiske ydelser er formidlet af private, kan der også forekommende shitstorm i lille skala, såfremt man ikke lever op til kundens forventninger og behov. Derfor er det alt fra privatpersoner til de største virksomheder, der kan opleve shitstorm, men konsekvenserne heraf er naturligvis forskellige.

Jo større virksomheden, der er udsat for en shitstorm, er, jo større økonomiske konsekvenser, kan det potentielt medføre. Man har fundet ud af at 7 ud af 10 fravælger virksomheder, der har fået negativ omtale på nettet.

Læs også: USP og KPI