SEM

Hvad er SEM?

SEM er en forkortelse for Search Engine Marketing, og er en fællesbetegnelse for SEO (Søgemaskineoptimering) og PPC (Pay Per Click) – også kaldet SEA (Search Engine Advertising). SEM drejer sig altså både om både organisk optimering og annoncering i søgemaskinerne.

SEO

Dette er den del af SEM, der omhandler alt arbejdet på og væk fra en hjemmeside, der fører til højere rangeringer i søgemaskiner som Google. Der er to overordnede discipliner her:

1. On-page:

Dette drejer sig om søgemaskineoptimering PÅ en hjemmeside, og handler derfor primært om at skrive content, der er målrettet relevante søgeord, samt sørge for, at hjemmesiden teknisk er som søgemaskinerne foretrækker. Der er en række forskellige parametre Google vurderer på, når de skal afgøre kvaliteten af en hjemmeside, samt indeksere den. Hvis man ønsker at læse mere om denne type SEM kan man klikke her

2. Off-page:

Dette består primært af det, man kalder ”link building”, og er altså arbejdet UDENFOR en hjemmeside. Her bygger man links på andre hjemmesider, der peger ind på ens egen hjemmeside. Årsagen til at dette er en effektiv metode til at opnå højere rangeringer er, at hvert link, der peger på en anden side, er en anbefaling af denne side.

Dog kan det også være negativt for siden, der bliver linket til, hvis siden, der linkes fra er irrelevant, ikke valid eller spam. Det er derfor at dem, der laver såkaldt ”black hat SEO” bygger links til konkurrenters sider på spamsider, hvilket skader konkurrentens linksværdi og dermed også dennes rangeringer. Hvis man har lyst til at blive klogere på Off-page SEO, er man velkommen til at klikke her

PPC/SEA

Den del af SEM, der vedrører betalt annoncering i søgemaskinerne, kan bl.a. foregå gennem Google AdWords. Her kan man opsætte kampagner, der er målrettet mod bestemte målgrupper. Måden man betaler for denne type annoncer er ved, at man betaler hver gang, der er nogen, der klikker på ens annonce.

Fordelen ved SEM, der omhandler betalt annoncering i søgemaskinerne er, at annoncer bliver vist før de organiske resultater. Derudover skal der ikke noget arbejde til for at nå op i toppen af søgemaskinerne, udover opsætningen af kampagnerne. Selvfølgelig skal det hele sættes korrekt op, og ens hjemmeside skal være tilstrækkelig god før de besøgende bliver på en side og potentielt foretager køb eller konverterer på anden vis.

Derfor kan man opleve særdeles positive resultater med betalt annoncering SEM, hvis man sørger for at sætte sine kampagner tilstrækkeligt godt op til, at man bliver vist blandt de øverste annoncer og har en hjemmeside, der har godt indhold og design.