SEA

Hvad er SEA?

SEA er en forkortelse for Search Engine Advertising, og bliver også ofte benævnt PPC (Pay Per Click). SEA er en del af SEM (Search Engine Marketing), og drejer sig om betalt annoncering i søgemaskinerne – blandt andet Google AdWords annoncering.

Der er generelt set blandede oplevelser med SEA, men afhænger i høj grad af, hvor godt kampagner bliver sat op. Hvis ikke de bliver sat ordentligt op og der bliver valgt såkaldte ”negativ-søgeord”, altså de søgeord, man ikke ønsker at blive vist på, kan det hurtigt blive dyrt og ineffektivt at betale for annoncer. 

Kend din målgruppe inden du går i gang med SEA

Årsagen til dette er at man ellers vil blive vist for irrelevante målgrupper og på irrelevante søgeord og derfor betaler for klik, der ikke konverterer til salg eller andet. Derfor er det vigtigt at lave sit forarbejde inden man sætter en kampagne op.

Her er det essentielt at vide, hvilken målgruppe man har hvad, der karakteriserer mennesker i denne gruppe, samt hvilke søgeord, der kunne være relevante at blive vist på. På denne måde kan man, når annoncen er sat op, løbende fravælge søgeord, der ikke er relevante at blive vist på, så man ikke bruger unødige penge på klik, der ikke ender med salg.

For at brug os selv som eksempel, så ville det være uklogt at vælge at blive vist på søgeordet ”Nordlys”, hvis vi skulle sætte en annonce op i vores SEA. Årsagen til dette er, at mange, der søger på Nordlys, højst sandsynligt ikke er ude efter at finde os eller vores løsninger, da der er tale om fænomenet nordlys. Derfor vil det give god mening, at fravælge at blive vist på dette søgeord.