Hvad er linkbuilding?
Linkbuilding er en ”disciplin” indenfor online markedsføring, hvor man aktivt skaber links til en hjemmeside eller webshop.
Ordet ”Linkbuilding” afslører da også, at der er tale om at “bygge links”, og at der er aktivitet bag.
Særligt med Googles opstart i slutningen af 90’erne, blev linkbuilding en vigtig marketing disciplin. I Googles algoritme for, hvornår en hjemmeside var vigtig og skulle øverst i deres søgeresultater, var netop antallet af indgående links, deres ”styrke” og relevans en stor faktor for, hvor godt man rangerede.
Og dette med god grund.
Links kan sammenlignes med ”anbefalinger”, da man ofte linker til noget, man synes er godt. Og jo større og mere prominent siden, der linker ind til ens egen side, er, jo vigtigere fremstår ens egen side sammenholdt med andres – det belønnes med højere rangeringer i Googles søgeresultater.
Linkbuilding er dermed en af de absolut vigtigste faktorer, i vores arbejde med søgemaskineoptimering.
Links kan ikke på samme måde styres, som indholdet på éns egen hjemmeside kan. Dermed er det altså vigtigt, at andre også synes, at man gør et godt stykke arbejde og har lyst til at linke til én. Men da der her opstår en form for “hønen og ægget”, så skal der lidt links til før man er synlig, så folk kan finde én og synes ens indhold er godt. Dermed skal man hjælpe de naturlige links, der vil komme, lidt på vej ved at bygge links selv – altså ved at linkbuilde!
INTERN OG EKSTERN LINKBUILDING – HVAD ER FORSKELLEN?
Linkbuilding kan deles op i to kategorier; nemlig intern og ekstern linkbuilding. Ekstern linkbuilding har vi allerede beskrevet ovenfor, og går ud på at få links fra andre websites til at pege på éns egen hjemmeside.
Intern linkbuilding derimod, er dét man kalder det, når man linker til andre undersider internt på sin egen hjemmeside. Fx hvis man har en ordbog, wiki, FAQ eller lignende på sin side, der forklarer forskellige fagtermer indenfor sin branche, så kan man linke fra den til forskellige undersider, hvor man fx har mulighed for at læse mere i dybden om det pågældende emne, eller måske købe den ydelse eller produkt, der omtales.
Denne interne linkbuilding er vigtig er flere forskellige årsager. For det første giver det en bedre brugeroplevelse for den besøgende at kunne klikke sig rundt mellem relaterede emner og hurtigt læse mere om det, uden at skulle tilbage til fx forsiden hele tiden og så klikke sig videre derfra. Interne links på en hjemmeside er jo efterhånden en gængs praksis på alle hjemmesider, og man kan nemt forestille sig, hvor dårlig en brugeroplevelse, man ville få som besøgende, hvis der ikke var nogle interne links på en hjemmeside.
En anden årsag til at intern linkbuilding er vigtig, er at Google bruger den interne linkstruktur til at danne sig et overblik over din hjemmesides opbygning og på baggrund af den, lave en prioritering af landingssiderne på den.
HVORFOR ER LINKBUILDING VIGTIGT?
Linkbuilding er en yderst vigtig disciplin indenfor digital marketing, da links er en af de mest tungtvejende faktorer, som Google bruger til at afgøre hvor en given hjemmeside, skal placeres i søgeresultaterne. Det kan selvfølgelig ikke stå alene i arbejdet med søgemaskineoptimering, men skal betragtes som én ud af mange faktorer, der alle sammen i sidste ende er med til at danne Googles grundlag for vurdering af hvilken placering, man ender med at få. En placering som man skal huske, ikke er mejslet i sten, men som løbende skifter op og ned i takt med éns eget arbejde med søgemaskineoptimering i forhold til konkurrenternes.
HVORDAN LAVER MAN LINKBUILDING
Linkbuilding kommer i mange former. I sin reneste natur – altså de helt naturlige links – så er et link jo netop en anbefaling af en side, hvor nogen har læst noget godt, og her uopfordret deler det med andre ved at kommentere det og linke ind til siden. Her er linket helt naturligt og ”ægte” – præcis som vurderingen af links i Googles algoritme oprindeligt var tiltænkt.
I praksis har tingene ændret sig over årene og i dag har vores tilbøjelighed til at lave fysiske links på hjemmesider ændret sig. Vi deler i stedet på de sociale medier, men selv det gør vi også mindre grad end vi gjorde engang.
Derfor skal man arbejde mere proaktivt med linkbuilding og det at få links til sin side. Og det er her, det bliver at betragte som en disciplin. Man kan nemlig ikke bare klare sin linkbuilding ved at oprette en masse tilfældige links i øst og vest.
Links’ne skal gerne stå i en kontekst, som understøtter din hjemmesides indhold, så når nogen diskuterer madlavning, så kan der med rette linkes ind til din madblog. Driver du til gengæld et autoværksted, ja, så hjælper det ikke Google meget med at forstå din side, og sender tværtimod forvirrende signaler om din side, hvis der linkes til dit autoværksted på en side, hvor man snakker om mad.
Der findes mange typer af links og igen er styrken og relevansen af dem forskellig fra link til link og ikke mindst for dem, de linker til.
Laver man sin linkbuilding korrekt kan der til gengæld være rigtig gode placeringer i Google at hente, og heraf trafik ind til sin hjemmeside eller webshop, som i sidste ende naturligvis potentielt kan ende med et salg.
Der er mange måder at lave linkbuilding på og få links på. Man kan bla. Gøre det ved at række ud til forskellige platforme og gøre opmærksom på sit indhold, og spørge om ikke det kunne være relevant for den pågældende side at linke til noget indhold på din hjemmeside, som omtaler et emne, der har en sammenhæng med den anden side.
Derudover findes der en masse forskellige linkkataloger, fora, blogs og lignende, hvorfra det er muligt gratis at få links til at pege på éns egen hjemmeside.
HVORDAN VIRKER LINKBUILDING?
Linkbuilding virker, som vi har været inde på, ved at Google registrerer hvor mange links, der peger på éns hjemmeside, hvilken kvalitet de har, og fra hvilke sider de kommer, og ud fra dette udregne en score efter nogle mere eller mindre hemmelige kriterier, og det er så bl.a. medvirkende til hvilken placering, man får i Googles søgeresultater.
OPSUMMERING:
Linkbuilding er en disciplin indenfor digital markedsføring, hvor man aktivt skaber links til en hjemmeside eller webshop.
Linkbuilding kan deles op i to kategorier: intern linkbuilding og ekstern linkbuilding.
Intern linkbuilding er når man linker til andre undersider internt på sin egen hjemmeside, og er vigtig ifm. søgemaskineoptimering, da Google bruger det til at danne sig et billede af din hjemmesides opbygning og på denne baggrund, lave en prioritering af landingssiderne på den.
Ekstern linkbuilding er når man aktivt får links fra andre hjemmesider til at linke til sin egen hjemmeside, og er vigtigt ifm. søgemaskineoptimering, da links er én af de mest tungtvejende faktorer, som Google bruger til at afgøre hvor en given hjemmeside, skal placeres i Googles organiske søgeresultater.