Hvad betyder Grey Hat SEO?

Du er her: Hjem » Ordbog » Hvad betyder Grey Hat SEO?

Hvad betyder Grey Hat SEO?

Indenfor søgemaskineoptimering (SEO), er der tre forskellige retninger, eller metoder, som har at gøre med, hvor etiske metoderne er i Googles øjne.

De tre metoder kaldes:

  1. White Hat SEO
  2. Black Hat SEO
  3. Grey Hat SEO

Bare fordi, man arbejder med SEO, er det ikke sikkert at man kender til disse tre inddelinger, så det kan godt være at man gør brug af metoderne uden at man ved at de karakteriseres som hørende til den ene, eller anden kategori.

Oprindelsen af betegnelsen “White, Black og Grey Hat”

Betegnelserne white-, black- og grey hat, er lånt fra computer hacking-verden, hvor White Hat bruges som en benævnelse for en person, der gør brug af metoder, der følger de gængse retningslinjer til at hacke en virksomheds computer, med det formål fx at finde svagheder i sikkerheden, og efterfølgende fixe disse svagheder.

På den anden side henviser ”Black Hat” til en person, der bruger uetiske metoder, der ikke følger givne retningslinjer og regler, til at hacke med henblik på at udnytte og skade en virksomhed, og/eller dens computersystemer, ofte med det overordnede formål at få en løsesum udbetalt.

Selve betegnelserne “White Hat” og “Black Hat” kommer oprindeligt fra gamle amerikanske westernfilm, hvor helten typisk havde en hvid hat på, og skurken havde en sort hat på, så det var let for publikum at kende forskel på, hvem der var hvem.

Definition på “Grey Hat SEO”

Når det kommer til SEO, er det på tilsvarende vis muligt at anvende metoder, der på den ene side er etiske, og på den anden side, gør brug af metoder, der er uetiske.

I dette tilfælde er det i sidste ende Google, der agerer dommer over om metoderne er etiske, eller uetiske, og det forholder sig sådan, fordi Google er den største og mest benyttede søgemaskine i verden.

Så, hvis man følger Googles SEO-retningslinjer i sit arbejde med SEO, så hører man til i White Hat SEO-kategorien, og følger man ikke Googles SEO-retningslinjer, så hører man til i Black Hat SEO-kategorien.

Grey Hat SEO kan dermed defineres som et mix af White- og Black Hat SEO-metoder, og er altså dermed metoder og fremgangsmåder, som ikke direkte går imod Googles SEO-retningslinjer, men som på den anden side heller ikke er blåstemplet af dem. Se eksempler på Grey Hat SEO-metoder herunder.

3 eksempler på Grey Hat SEO:

  1. Køb af udløbne domæner, der ikke længere er i brug, med en høj Domain Rating og mange indgående links af en vis kvalitet. Og så herefter bruge domænet til at linke fra i forbindelse med linkbuilding, for på denne måde at udnytte den opbyggede styrke og autoritet, som er opbygget på det pågældende domæne.
  2. Linkbytte – Bytte links med en anden hjemmesideejer, så de to sites linker til hinanden.
  3. Oprettelse af gratis mikro-sites på online tjenester, hvor man nemt og hurtigt kan oprette en lille simpel hjemmeside, typisk ved at vælge blandt forskellige skabeloner. Mikro-sites bruges så til at linke til sit eget, eller kunders egentlige hjemmeside.

Virker Grey Hat SEO?

Når man gør brug af Grey Hat SEO-metoder, vil der altid være et større eller mindre overlap med White Hat SEO, og derfor virker Grey Hat SEO også i den forstand at det er medvirkende til bedre rangeringer i Google.

Det man skal have for øje, hvis man vælger at gøre brug af Grey Hat SEO-metoder dog, er om man vil risikere at metoderne på et tidspunkt vil blive betragtet som Black Hat SEO af Google, og at ens website dermed eventuelt bliver straffet med lavere rangeringer i Googles søgeresultater.

Opsummering

Grey Hat SEO er en betegnelse for en måde at arbejde med SEO på, som ligger i gråzonen for, hvad Google SEO-retningslinjer anbefaler, og kan dermed siges at være et mix af White Hat SEO og Black Hat SEO-metoder.

Vælger man at gøre brug af Grey Hat SEO, gør man ikke noget ulovligt (det gør man heller ikke, hvis man bruger Black Hat SEO), men man følger ikke Googles SEO-retningslinjer 100%, og kan dermed risikere en straf i fremtiden.

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Bestil analyse af jeres hjemmesides synlighed

Analysen udarbejdes manuelt med skræddersyede anbefalinger og fremsendes på mail

Valgfrit: Ønsker særligt fokus på