Hvad er e-commerce?
E-commerce er den engelske betegnelse for e-handel, som er handel, der foregår på internettet.
Dette er i form af bookinger, bestillinger og køb via webshops, der er butikker på hjemmesider, og her kan der være både tale om produkter og services.
E-commerce har for alvor udfordret de fysiske butikker, som i større grad flytter deres aktiviteter online.
Nethandel og ecommerce er kommet for at blive
Der er en stejl vækst i e-commerce, og der er altså flere og flere forbrugere, der benytter sig af handel på nettet.
Danmark er det land i Europa, der har næststørst andel af befolkningen, der handler online, nemlig 59%. Denne udvikling anslås til at fortsætte over de kommende år, hvorfor der er et stadig større pres på fysiske forretninger, der ikke er begyndt med at sælge deres produkter eller services på nettet.
Over de seneste år, er antallet af fysiske forretninger, der ikke har online-salg, der har måttet dreje nøglen om, steget. Det stigende antal af webshops har medført en øget konkurrence, og tærsklen for at starte en webshop, er langt mindre end ved opstart af en fysisk forretning, da omkostningerne er lavere. Da disse omkostninger er lavere, er det muligt at sælge tilsvarende produkter, man kan købe i fysiske butikker, billigere.
Udover at forbrugerne nu kan få samme fysiske varer til lavere priser, er populariteten af e-commerce også grundet den større bekvemmelighed, der er ved at handle på nettet. Man kan på kort tid finde forretninger, der tilbyder det samme produkt, og foretage sit køb dét sted, der tilbyder den laveste pris, og med de bedste leveringsbetingelser – alt sammen fra sin sofa.
Det betyder, at man nu kan finde mange købsmuligheder på kortere tid, end hvis man skulle ud og lede efter dem i fysiske forretninger. Derfor har udbredelsen af e-commerce ikke alene medført nemmere og billigere handel, men har også øget konkurrencen, hvorfor kvalitet af produkter er blevet forbedret og der er stadig hurtigere leveringstid og flere forbrugerfordele, som diverse webshops lokker med.
Udbredelsen af e-commerce er derfor både en fordel for forbrugerne og butikkerne, da det medfører billigere produkter og ydelser, og kræver mindre kapital at starte en webshop end en fysisk forretning.