Hvad betyder CRO?
CRO er en forkortelse for Conversion Rate Optimization, og handler altså om konverteringsoptimering. Mange har stort fokus på at lave godt content på deres sider, samt tiltrække besøgende, men glemmer måske at have øje for hvordan alt dette skal gøres, så de besøgende konverterer bedst muligt.
Konvertering er noget, du gerne vil have de besøgende til at foretage på en given underside. Det er med andre ord målet på den pågældende underside. Dette kan være alt fra salg, bestillinger, kommentarer til udfyldelse af en kontaktformular osv.
CRO handler om at optimere på kritiske steder, så der er flere besøgende på din hjemmeside, der konverterer, og altså foretager den handling, du ønsker. Her handler det om at finde ud af hvilke mål du ønsker at opnå med din online tilstedeværelse? Er det at skabe flere salg? Skabe et community? Eller noget helt tredje?
Her kan det være en god idé at sætte nogle KPI’er op omkring hvilke områder, der er vigtige for dig at forbedre. Derefter kan du opsætte specifikke mål under hver KPI, der er SMART (Specific Measurable Attainable Relevant Timebound).
Inden du begynder at arbejde på at nå disse mål, er det vigtigt at vide hvem din målgruppe er, så du kan rette kommunikationen herefter. Hvordan skal content være formuleret og sat op for at øge sandsynligheden for at den besøgende konverterer?
Ydermere er Google Analytics og Google Search Console anvendeligt at benytte i sin CRO til bl.a. at holde øje med konverteringsrater og brugeradfærd. Derudover er Analytics også brugbart til at holde øje med udviklingen i antal besøgende på hjemmesiden, samt hvilke sider, der er mest besøgt. På denne måde, kan du målrette din CRO mod disse populære sider, så der ikke alene kommer en højere konverteringsrate, men også et større antal konverterende.