Hvad er affiliate marketing?
Affiliate marketing er en markedsføringsform, som bryder meget med de traditionelle typer. Affiliate marketing er resultatafregnet markedsføring, hvor der kun betales for f.eks. et køb, en tilmelding eller tilsvarende – Altså når der er skabt en betalende kunde eller det, der af virksomheden er defineret som et ”salg” – og først der.
Eksempler på sådan markedsføring kan være madblogs, hvor der så kører reklamer for produkter, og her tjener madbloggen så penge, når én af deres besøgende følger en af deres reklamer og køber noget på den pågældende side.
Ofte er det en vis procentsats af købet eller et fastlagt beløb for at skaffe en kunde.
Fordele og ulemper ved affiliate marketing
Denne type markedsføring har vundet stort indpas over hele verden over de seneste år, og for virksomheder er det en smart form for markedsføring da man her KUN betaler når der er skabt en kunde. Sælger man eksempelvist en vare til 500 kr., så kan man give en fast %-sats for dette salg. Pointen er, at markedsføringsomkostningerne aldrig bliver urentabelt da man kun betaler for et salg. Når man benytter sig af affiliate marketing kan man bruge Google Analytics, der er et effektivt værktøj til at følge, hvordan forskellige kanaler præsterer.
Typisk er det gennem søgemaskineoptimering, at disse sider henter der trafik selv, og herefter linker videre til deres partnere. På denne måde holdes udgifterne nede indtil man har indsigt i kunderne og de produkter siderne nu repræsenterer.
Ulempen ved affiliate marketing er, at man ikke har kontrol med, hvad der bliver sagt og gjort på alle de sider man figurerer på. Man har med andre ord ikke kontrol med det der bliver lovet og det kan give problemer i andre led og koste penge her.
Affiliate markedsføring er en udfordrer til bl.a. betalt annoncering, hvor man ofte spenderer et fastlagt beløb og så prøver at skaffe så mange salg som muligt for dette beløb. Det kræver stort arbejde og løbende overvågning af performance for at se om der tjenes penge eller ej. Til gengæld har man fuld kontrol og har direkte indsigt i statistik og anden feedback på reklamerne.
Man kan blandt andet benytte sig af affiliate marketing som en del af sin online marketing.