Above the fold

Du er her: Hjem » Ordbog » Above the fold

Hvad betyder “above the fold”?

“Above The Fold” er en betegnelse indenfor webudvikling og online markedsføring for det indhold på en hjemmeside, som er synligt lige når man lander på en side på en hjemmeside. Det er indholdet som er direkte synligt “over folden” / over bundkanten af skærmen, uden man har scrollet ned. Det er med andre ord, det indhold på en side, som er synligt på skærmen med det samme.

Udtrykket er blevet almindeligt indenfor digital markedsføring, selvom det stammer fra analoge papiraviser, hvor det hentyder til den øverste halvdel af forsiden, som typisk kun er den, der er synlig, når aviser er sat frem i kiosker og så videre, da avisen vil være foldet sammen på midten.

Udtrykket har holdt ved og er i dag også blevet et almindeligt begreb indenfor online markedsføring og søgemaskineoptimering, hvor det så bare hentyder til den digital “fold”, der udgøres af skærmens nederste kant.

Placér det vigtigste indhold over folden

På mange websites er der i dag placeret annoncebannere på forskellige steder, som regel øverst og i siderne, men også inde i indholdet, og andre kreative steder. Hvilken placering en annonce har på en hjemmeside har stor betydning for, hvor mange der ser den, og dermed potentielt klikker på den. Placeringen har derfor meget at skulle have sagt i forhold til, hvilken pris man skal betale for annoncen.

Og her er det givet at har man en annonce, som sidder “above the fold”, så vil langt flere besøgende se denne annonce end én, som er placeret “under the fold”, og som derfor ikke er synlig med det samme, man lander på siden. Der er langt mindre sandsynlighed for at annoncer (og indhold), der er placeret “under the fold”, vil blive set, da det kræver at den besøgende finder siden så interessant at han scroller ned på siden. Det kan også være at vedkommen er landet på siden ved en fejl, eller har fået opfyldt sit formål med besøget ved kun at se hvad der er over folden, og derfor aldrig scroller ned på siden. I sådanne tilfælde vil annoncer og indhold, der befinder sig “above the fold” blive set og “lagret” i underbevidstheden, mens alt “under the fold” aldrig blev set.

Et system eller en annoncør ville måske registrere, at alle annoncerne er indlæst 10.000 gange (10.000 sidevisninger), men
Af denne årsag bør man placere det vigtigste indhold for siden “above the fold”, hvor der er størst sandsynlighed for at det bliver set, og på samme måde, hvad angår annoncer, og som regel er det sådan at annoncer, der er placeret over folden er langt dyrere end dem, der placeres “under the fold”.

Opsummering

Indenfor SEO og digital markedsføring er “above the fold” en betegnelse, der hentyder til alt det indhold, der er over computerskærmens nederste kant, når man først lander på en hjemmeside. Altså det indhold, der er synligt ved det første øjekast på siden.
Betegnelsen er gammel og stammer fra papiraviser, som ofte ligger med forsiden foldet midt over, så kun den øverste halvdel af forsiden er synlig.
Det vigtigste indhold for en side bør placeres “above the fold”, da der er størst sandsynlighed for at det bliver set her, det samme gør sig gældende med hensyn til annoncer, hvilket også er grunden til at annoncer, der placeres “above the fold” typisk koster flere penge ende dem, der er placeret under folden.

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Bestil analyse af jeres hjemmesides synlighed

Analysen udarbejdes manuelt med skræddersyede anbefalinger og fremsendes på mail

Valgfrit: Ønsker særligt fokus på