Google Annoncering

Du er her: Hjem » Ordbog » Google Annoncering

Hvad er Google Annoncering?

Google Annoncering overordnet set, dækker over de forskellige muligheder Google rummer for at annoncere via deres forskellige annonceringsplatforme.

Der findes fem forskellige platforme i Googles annonceringssystem:

  1. Søgenetværket
  2. Shopping-netværket
  3. Displaynetværket
  4. YouTube
  5. Apps

Søgenetværket

Googles søgenetværk er den platform, hvor man har mulighed for at oprette og få vist annoncer i Googles søgeresultater, når nogen søger på noget, der gør at annoncen skal vises. Disse annoncer ligger over de organiske søgeresultater, og er markeret med ”Annonce”, og går under betegnelsen Google Ads.

Google Ads så dagens lys tilbage i år 2000, hvor det blev kaldt ”Google Adwords”, hvilket skiftede navn i 2018 til ”Google Ads”.

Med Google Ads har man mulighed for at være synlig med sine annoncer på præcis de søgetermer, man selv mener er relevante for det, som éns annoncer fortæller om. Dermed er man synlig, når folk søger i Google på det produkt, man sælger, og det er derfor en yderst effektiv annonceringsform, da man kan tilpasse annoncens indhold efter, det der søges på.

Af denne årsag er søgenetværket og Google Ads nærmest uundgåeligt at gøre brug af som virksomhed, hvis man vil målrette sin annoncering til de mest relevante potentielle købere til sit produkt.

Hvordan virker Google Ads?

Google Ads virker på den måde at hvis man har oprettet en annonce, der er sat til at have fx ”sko” som søgeord, så vil den annonce vises, når en person søger på ”sko”.

Men man er jo ikke den eneste, der gerne vil have vist annoncer, når nogen søger på ”sko”, så hvad er det der gør at lige præcis min annonce vises, og ikke min konkurrents?

Det, der afgør hvilken specifik annonce, der skal vises i Google, bestemmes af et avanceret auktionssystem, der er indbygget i Google Ads. Auktionssystemet afgør, hvilken annonce, der skal vises, hvornår og på hvilken placering ud fra alle de annoncer, der er oprettet i forbindelse med en specifik søgeterm.

Når man opretter annoncer i Google Ads, tildeles hver annonce en såkaldt ”AdRank”, som er medvirkende til at bestemme, hvilken placering, annoncen opnår i Google – altså om den får placering 1, 2, 3 eller 4.

Jo højere AdRank en annonce får, jo højere rangering vil den få i Google. AdRank beror på tre forskellige forhold, hvad angår annoncen, nemlig:

  • Din budpris (det beløb, man max. vil betale for ét klik på annoncen)
  • Annoncens kvalitetsresultat og annoncerelevans og landingssideoplevelse
  • Hvor godt din annonce er sat op (annoncetekst, relevans, annonceudvidelser m.m.)

Udover disse nævnte AdRank faktorer, spiller det også ind, hvilken placering, personen, der søger, har på søgetidspunktet, hvilken enhed, der bruges, samt hvilket tidspunkt der søges på med mere.

Hvad koster det at bruge Google Ads?

Det koster ikke noget at gøre brug af søgenetværket som platform, og oprette annoncer og få dem vist. Det er i det øjeblik at der bliver klikket på en annonce at det koster penge, og det har desuden ingen betydning om klikket fører til en konvertering, eller ej.

Man kan ikke sige helt entydigt, hvad et klik for en given annonce vil koste. Den budpris, man angiver, når man opretter annoncen, er det, man højst vil give for et klik, og det er så op til auktionssystemet at finde frem til den endelige pris, man kommer til at betale.

Som nævnt er der knyttet et eller flere specifikke søgeord til en annonce, og det forholder sig sådan at nogle søgeord koster mere end andre. Alt efter søgeordets relevans og ”popularitet” kan prisen for et klik på et specifikt søgeord være alt fra få ører til flere hundrede kroner.

Der er en del forhold at have tjek på i forbindelse med at oprette og administrere annoncer i Google Ads – dels skal man have styr på at sætte sine annoncer op på den mest hensigtsmæssige måde, og dels skal man have styr på sin overordnede strategi.

En hensigtsmæssig opsætning af sine Google Ads annoncer, kræver at man formår at lave fængende annoncetekster, der formår at engagere modtageren, og indeholder gode ”call-to-actions”, bruger den tilladte tekstlængde, gør brug af annonceudvidelser i form af fx telefonnummer med videre. Og lige så vigtigt at det er de mest relevante og passende søgeord, der bruges til annoncerne, så de dukker op, når der søges på dem, og samtidig skal der være sammenhæng mellem annoncen og den landingsside, man bliver ført ind på, når man klikker på annoncen. Dvs. at der skal være god overensstemmelse mellem søgeord, annonce og landingsside.

Da der er mange ting at holde styr på med Google Ads, er det en god idé at rådføre sig med eksperter på området, frem for selv at kaste sig ud i det, da man ellers hurtigt kan komme til at bruge en masse unødig tid.

Opsummering:

Søgenetværket og Google Ads gør at man kan få sit budskab og sine produkter præsenteret for de personer, der aktivt søger efter dem i Google.

Det er en meget effektiv annonceringsform især set i lyset af at ca. 80% af alle, der foretager søgninger på internettet, har Google som sin primære søgemaskine.

Derfor er det helt essentielt, hvis man har et produkt eller en ydelse, man gerne vil sælge, at man er synlig i Google, og har en overordnet strategi med sin annoncering.

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Bestil analyse af jeres hjemmesides synlighed

Analysen udarbejdes manuelt med skræddersyede anbefalinger og fremsendes på mail

Valgfrit: Ønsker særligt fokus på