Youtube søgemaskineoptimering

Du er her: Hjem » Ordbog » Youtube søgemaskineoptimering

Youtube Søgemaskineoptimering

Hvad er Youtube Søgemaskineoptimering (SEO)?

Kort fortalt går YouTube søgemaskineoptimering ud på at optimere sine Youtube videoer og sin Youtube kanals profilside med det formål for øje at videoerne skal rangeres højere i Youtubes organiske søgeresultater (og dermed også i Googles).

På samme måde som med søgemaskineoptimering af hjemmesider, hvor der er en række ting, man kan forbedre og gøre, for at Google tildeler en hjemmeside højere placeringer, så er der på samme måde en række tiltag, man kan gøre for at Youtube rangerer videoer højere i Youtubes søgeresultater, når der søges på specifikke søgetermer.

Youtube er den næststørste søgemaskine i verden, det er kun Google, der er større, og da Google ejer Youtube er der stor synergi mellem dem, og det er også derfor at Youtube videoer dukker op i Googles søgeresultater. Så når man SEO optimerer sine Youtube videoer vil det have effekt på synligheden af dem i både Youtubes og Googles organiske søgeresultater.

Hvordan SEO optimerer man sine Youtube videoer?

Der er en række ting, man kan gøre, som hører ind under arbejdet med søgemaskineoptimering af Youtube videoer. Som udgangspunkt er Youtube rigtig glad for videoer, der formår at skabe engagement og interaktion hos brugerne, fordi brugeren dermed holdes på Youtubes platform. Og jo længere tid brugerne er på platformen, jo flere annoncer vil de få vist, og jo større er sandsynligheden for at de vil klikke på én af dem, hvilket vil medføre annonceindtjening til Youtube (som er ejet af Alphabet Inc.).

Med dette for øje, kan man sige at jo bedre man formår at lave godt indhold, der engagerer og får mange visninger, jo bedre rangeringer vil man opnå. Derudover er der en række mere tekniske forhold, der også skal være styr på, for at Youtube kan få et mere klart billede af, hvad éns videoer handler om, og dermed har nemmere ved at koble dem til en relevant søgeterm, med større synlighed tilfølge.

Godt engagement skaber man fx ved som nævnt at have noget ”godt” indhold i sine videoer, som alt efter genren kan være alt fra sjovt og underholdende til informativt og spændende osv. Pointen er at det formår at engagere brugeren på den ene eller anden måde, som gør at brugeren fastholdes og interagerer. Dette kan måles på om brugeren fx ser en video til ende, giver videoen et ”like”, eller giver videoen en positiv kommentar, og vender tilbage og ser videoen igen, vælger at følge kanalen m.m.

Tekniske Youtube optimeringsfaktorer

Nogle af de mere tekniske rangeringsfaktorer er:

  • Høj billedkvalitet
  • Høj lydkvalitet
  • Titel
  • Beskrivelse
  • Tags
  • Tilpasset thumbnail
  • Video cards
  • Optimering af Youtube profilsiden

 

SKAL VI STÅ FOR JERES YOUTUBE SØGEMASKINEOPTIMERING?

Opnå bedre placeringer med jeres videoer i Youtube på søgeord der er relvante for jeres virksomhed

RING NU PÅ60 72 05 60

Så tager vi en uforpligtende snak

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Bestil analyse af jeres hjemmesides synlighed

Analysen udarbejdes manuelt med skræddersyede anbefalinger og fremsendes på mail

Valgfrit: Ønsker særligt fokus på