Hvad er et webinar?
Webinar er et udtryk, der bruges om et seminar/kursus, der bliver afholdt online. Det betyder, at deltagerne og underviser ikke er i samme rum, men sidder ved hver sin skærm. Fordelen ved dette er at deltagerne og underviseren på det pågældende webinar, kan være hvor som helst. Det er derfor ikke nødvendigt med transport, hvilket mange foretrækker i deres travle hverdag.
Webinar er billigere, mere bekvemmeligt og med ubegrænset plads til deltagere
Begge parter sparer penge på de lokaler, der ellers skulle danne rammer om et tilsvarende fysisk seminar. Det betyder, at flere udbyder webinars væsentlig billigere – eller måske endda gratis. I takt med at kommunikationsprogrammer og -teknologier som GoToWebinar og Zoom er kommet frem sideløbende med hurtigere internetforbindelser, er webinars løbende blevet mere og mere anvendt.
Dét at begivenheden ikke foregår et fysisk sted, medfører at der ikke er nogen grænser for, hvor mange, der kan deltage. Dette er en stor fordel for i sær underviseren, der kan nå ud til flere med sine budskaber, og potentielt kan opnå større omsætning og flere salg. Dog bør det nævnes, at det er dyrere for webinarsoftware som GoToWebinar jo flere deltagere, der skal være mulighed for at være med.
Ofte kan man som deltager se underviserens slides, billeder, dokumenter osv., og seminaret/kurset minder derfor meget om et fysisk ét af slagsen. Derudover er det også normalt, at man kan chatte med underviseren og stille spørgsmål undervejs.
Sørg for kvalitetsudstyr, øvelse og manuskript
Det eneste, der er nødvendigt for at få et webinar på benene som underviser, er en computer, et webinarprogram, en mikrofon og internetforbindelse. For deltagerne er det kun nødvendigt med en computer, tablet, smartphone og en internetforbindelse.
Udover at sørge for en høj billed- og lydkvalitet, kan det være en god idé, at man som underviser, har forberedt sig inden webinaret. Her kan man drage nytte af at have et manuskript, så man ikke taber tråden.
Flere deltagere og mulighed for flere salg
Udover at bruge et webinar til at formidle information til deltagerne, er det også en effektiv salgskanal, hvor man kan præsentere de øvrige produkter og ydelser, man tilbyder, eller formidler gennem såkaldt affiliate marketing.
Læs også: Content marketing