Hvad betyder splittest?
Splittesting er en meget vigtig aktivitet når man arbejder med design, markedsføring, produktudvikling mv.
Splittesting består helt basalt i, at man har to (eller højest 3) varianter af den samme ting, hvor de så hver adskiller sig fra hinanden.
Herved ønsker man at måle på, hvilken af varianterne en given bruger/person synes bedst om ved at lade en masse vælge netop den de synes bedst om.
Det kan også være, at disse personer slet ikke ser de andre varianter, men måske først interagerer med denne når den vækker interesse. Sådan er det typisk med fx annoncer på nettet. Her laver man ofte flere varianter og de, der fører flest klik eller konverteringer med sig, må så være de bedste og dem, folk syntes bedst om.
Herved har man lært en masse og de nye annoncer bør så tage udgangspunkt i den første splittest, hvor man herefter kan teste noget nyt.
Test kun én ting ad gangen
En meget vigtig ting ved at lave splittest, er, at man kun tester én ting ad gangen. En klassiker er farven på en ”Bestil”-knap, som ofte er blå, grøn eller sort.
Herved laver man to eller tre helt identiske setups, hvor så kun farverne er forskellige.
Når man herefter har fundet den bedste, så kan man test på andre ting – fx størrelsen på knappen.
Herved burde man løbende hele tiden blive klogere og arbejde sig hen imod et effektivt produkt.
Hav altid en kritisk sans for øje
Selvom du kun splittester på én ting ad gangen, som foreskrevet, så bør du altid have en ekstra kritisk sans for øje. Viser én af varianterne at performe særligt godt, så dyk altid ned i tallene og se, om du kan finde nogle fejl.
For der er nemlig risiko for, at tallene kan snyde hvis ikke splittesten er foretaget på optimale forudsætninger.
Er varianterne fx vist på præcist samme tidspunkt på døgnet? På ugen? Overfor det samme antal mænd og/eller kvinder? Børn? Og aldersgruppe? Geografisk lokation?
Alle disse parametre skulle jo gerne være præcist lige meget for alle varianterne, så de netop kan sammenlignes.
Dette fører hen til det sidste element af en splittest nemlig populationen.
Jo større population, jo bedre resultat
Ganske kort så er flere mennesker bedre end få. Jo flere vi viser annoncerne til, jo mindre udsving vil der være i en retning da masserne vil udjævne en variation, der evt. vil være.
Er målgruppen derfor relativt lille, så er du bare nødt til at køre splittesten i den længere tid for at få et retvisende resultat.
Hvornår populationen er stor nok er en vurderingssag og skal også stå mål med de forventede effekter og værdien af at indsamle den nye viden.