Hvad er en søgeordsanalyse?
En søgeordsanalyse er det fundament, som lægger til grund for det efterfølgende arbejde med søgemaskineoptimering. Søgeordsanalysen giver et indblik i, hvilke ord folk bruger, når de søger efter produkter eller ydelser, som du tilbyder på din hjemmeside.
På baggrund af dette indblik, kan man finde frem til alle de søgeord, der giver mening for ens virksomhed at blive fundet på i søgemaskinerne. Og jo flere, der finder éns virksomhed i Google, jo flere potentielle besøgende vil man få, hvilket i sidste ende kan føre til forretning for ejeren af hjemmesiden.
En søgeordsanalyse identificerer synonymer, og søgeord, som man ikke selv havde tænkt på og evt. indblik i stavefejl eller misforståelser omkring sine produkter eller begreber. Her har man så mulighed for at lave indhold på baggrund af disse termer, som kan blive fundet på netop disse søgninger.
En søgeordsanalyse viser også, hvor mange søgninger der er på de enkelte søgninger og dermed, hvor potentialet er størst for at få flest besøgende ind til sin side.
Andre hjemmesideejere har uden tvivl fået samme idé og rettet deres arbejde mod netop de populære søgetermer med mange månedlige søgninger. Derfor vil konkurrencen og det arbejde man skal lægge i at rangere højt, også være tilsvarende stort. Dermed kan der være god mening i at start med søgetermer, der har færre søgninger og arbejde sig op med mere og mere trafik ind til siden.
Søgeintention – hvad er det?
Søgeintentionen er den bagvedliggende hensigt, man har med at foretage en søgning. Når en person indtaster en søgeterm i Google, kan det være uklart, hvad det i virkeligheden er, som personen gerne vil finde information om. Googles bliver bedre og bedre til at finde ud af hvad denne intention består i – senest med deres ’Bert’-opdatering (2019), som analyserer på konteksten i søgetermen, og ikke kun de enkelte søgeord isoleret.
Hensigten bag en søgning på Google, inddeles typisk i fire kategorier:
- Navigationssøgning
- Informationssøgning
- Produktsøgning
- Transaktionssøgning
Navigationssøgning
Navigationssøgning er når den søgende leder efter en specifik side på nettet, som personen kender i forvejen, men måske ikke kan huske den præcise URL på, eller personen synes det er hurtigere at søge på Google efter en del af navnet på den hjemmeside, der ledes efter, og så lade Google komme med forslag. For virksomheder, vil en navigationsmæssig søgning typisk være en søgning på virksomhedens navn – det man også kalder en ’brandsøgning’.
Informationssøgning
Dette er den mest almindelige form for søgning. Her leder man efter information om et givent emne – det kunne være et telefonnummer, nyheder eller fakta. Denne type søgninger, begynder ofte med et spørge-ord: ”hvad, hvordan, hvor, hvorfor, hvem, hvornår”.
Typiske søgninger i denne kategori, kunne være: ”hovedstaden i Frankrig”, ”hvordan laver man en søgeordsanalyse”, ”miles omregnet til kilometer”.
Produktsøgning
Den søgende leder efter information om et specifikt produkt eller en specifik ydelse. Det kan være prisen, kvalitet, mærke, model osv. Man er i en undersøgende fase, hvor man er ude på at indhente viden om fx et produkt, så man har et bedre beslutningsgrundlag, før man beslutter sig for at købe det.
Typiske søgninger i denne kategori kunne være: ”sammenlign iphone 11 og samsung s10”, eller ”bedste mobiltelefon 2020” eller ”bedste restaurant i Holbæk”. Søgeresultaterne ved disse søgninger, vil ofte være deciderede produktvisninger fra webshops og lignende, og der vil typisk også være mange annoncer for de søgte produkter.
Derfor er denne type søgninger meget vigtige for webshops og websites, hvor der kan købes produkter, eller ydelser, og falder man indenfor denne type virksomhed, er det vigtigt at man sørger for at optimere sine produktsider imod denne type søgehensigt.
Transaktionssøgning
Intentionen bag denne type søgning, er at foretage en transaktion eller en handling. Den søgende er i bunden af salgstragten, og er klar til at foretage en handling, typisk i form af et køb.
I denne kategori vil søgeordene ofte være deciderede produktnavne, ofte kombineret med ord såsom: ”pris, køb, tilbud, billig”.
Da den besøgende allerede er i bunden af salgstragten, må man antage at det ikke er nødvendigt med detaljerede specifikationer om produktet.
Derfor skal landingssiden indeholde klare call-to-actions (CTA), og holde sig til korte og præcise fakta evt. i punktliste, uden for megen ”salgstale”.
Pointen er at det skal være nemt og hurtigt for den besøgende at konvertere. Ord som: ”køb her, tilbud, shop nu”, er gode i denne sammenhæng.
1-2-3 guide til at lave en søgeordsanalyse
1. Identificér relevante søgeord
Det første trin, er at finde frem til alle de søgeord, der på den ene, eller anden måde relaterer sig til dit produkt, din ydelse, eller din forretning generelt. Der er mange måder at finde frem til disse søgeord på.
Det kan gøres ved at lave en god gammeldags brain storm til at komme på en masse forskellige søgeord, og så bruge diverse værktøjer til at afklare termer og vendinger, man ikke havde tænkt på.
Her er en liste med nogle af de mest populære værktøjer:
- Storybase.com (betalings)
- Ahrefs – Keywords Planner (betalings)
- Ubersuggest (gratis)
- Accuranker (betalings)
- SEMrush.com (betalings)
- Tinysuggest (gratis)
- Keywordtool.io (gratis)
De har hver deres fordele og ulemper, så det er en smagssag, hvilket man foretrækker at bruge, men fælles for dem alle er at de giver information om, hvor mange månedlige søgninger, der er på den enkelte term, og gør det muligt at finde søgetermer ud fra lignende ord og udtryk.
I forbindelse med brain stormen er det også en god idé at sætte sig i sine kunders sted, og prøve at forestille sig, hvad de kunne finde på at søge efter, for at finde dit produkt – her kunne man også gøre brug af fx fokusgrupper, spørgeskemaer og lignende, for at afdække dette.
Det er også en god idé at undersøge, hvad ens konkurrenter gør fx ved at lave en Google søgning på dét søgeord, man gerne selv vil rangere på, og se hvilke søgeord, som ens konkurrenter – der ligger i top på Google – er synlige på.
Når man finder sine søgetermer, skal man være opmærksom på at relaterede søgetermer vil blive opfattet som én søgeterm af Google. Fx:
- Billige sko
- Sko billige
- Billigste sko
- Sko billigste
Det er derfor ikke nødvendigt at lave landingssider til hvert af de fire søgetermer, da du vil blive fundet på de andre ved at optimere til ét af dem. Relaterede søgetermer ligner hinanden så meget at lige meget hvilket et af dem, der søges på, antager Google at de søgende i sidste ende leder efter det samme.
Det er fint muligt at rangere på flere søgetermer på samme side, men er det søgetermer, der alle har mange månedlige søgninger, vil det blive meget svært at rangere højt på dem alle med samme side.
Derfor vil det oftest give mere mening at lave flere forskellige kategorisider, der hver især dækker de enkelte søgetermer, som man så kan gå i dybden med at optimere på. Og selvom produkterne for de enkelte kategoriundersider måske er (næsten) ens, så skal kategoriteksten og indholdet være forskelligt og stemme overens med de forskellige søgetermer, man optimerer til.
Fx vil man til følgende to søgetermer: ’sko med velcro’ og ’børnesko med velcro’, som er det samme produkt, bare henvendt til henholdsvis børn og voksne, fint kunne lave to forskellige kategorier med hver deres landingsside og unikke indhold.
2. Vurdér konkurrencen på søgeordene
For at finde ud af, hvilke søgeord, det giver mening at beholde og arbejde med, skal man finde ud af, hvor stor konkurrencen er indbydes for alle de søgetermer, man har fundet, og dermed hvilke søgetermer, der er mere relevante fremfor andre.
Her vil man typisk vurdere ud fra de kvantitative parametre for hvert søgeord. Det er typisk:
- Søgevolumen pr. måned
- Antal klik pr. måned
- CPC (cost per click): Pris pr. Klik for det enkelte søgeord
- Keyword Difficulty: En karakter fra 1-10, der vurderer konkurrencen for det enkelte søgeord
Ud fra disse parametre har man et godt grundlag for at vurdere, hvilke søgeord, der helt skal udelukkes fx fordi, der er for få månedlige søgninger på ordet til at det giver mening for den branche man er i, eller om det er fornuftigt at arbejde videre med søgeordet. Det kan være en god idé at give hvert søgeord en overordnet relevansscore fx fra 1-10.
Konkurrentanalyse – Google dit søgeord, og se hvor mange annoncer og sites.
Short tail
Ukonkrete søgninger fx ’sko’. Personen har ikke besluttet sig endnu – personens søgeintention er ikke at købe. Har ofte mange søgninger, men lav konvertering.
Long tail
Søgetermerne er mere specifikke fx ’sko med velcro’, ’sko med lys’.
Longtail søgeord giver ikke altid mening at lave en decideret landingsside til, derfor kan kan gerne lave en blog, hvor man laver et indlæg, der kan indeholde nogle af disse søgeord. Fx ’sko med lyd’.
Inddel og prioritér søgeordene
Inddel søgetermerne efter, hvad søgeintentionen bag hver ord er, som beskrevet ovenfor. Dvs. inddel i kategorierne:
- Navigationssøgning
- Informationssøgning
- Produktsøgning
- Transaktionssøgning
Inddelingen er med til at klarlægge den endelige prioritering af, hvilke ord man ender med at bruge til at lave landing pages på baggrund af. Drejer det sig om en webshop, vil man typisk have mest fokus på de søgeord, der falder indenfor kategorierne ’produktsøgning’, og ’transaktionssøgning’, og i mindre grad de, der falder indenfor ’navigationssøgning’ og ’informationssøgning’.
Men der vil altid være overlap, og her må man foretage en kvalificeret vurdering af hensigten bag de enkelte søgetermer og deres relevans i forhold til éns virksomhed, og det formål, man har med at være online.
Prioriteringen skal foregå på denne baggrund og med de kvantitative parametre in mente, sat op imod, hvordan hjemmesiden klarer sig på de prioriterede søgetermer.
->Landingssider – ét (max to) søgeord pr. side
Opsummering
En søgeordsanalyse kan i virkeligheden blive brugt i utallige brancher og sammenhænge, da den giver et direkte indblik i HVAD folk søger efter – og HVOR MANGE der gør det hver måned.
Vi ønsker at drive trafik, som fører til omsætning, og her kan vi med søgeintentionen in mente næsten høre, hvor langt en person er i kunderejsen på baggrund af den søgning, der bliver brugt.
Fx vil en søgning på ”billig hummel polo” nok ret hurtigt føre til at salg, hvis vi har en side med nedsatte Hummel poloer. Derimod indikerer søgningen: ”hummel sko”, at vedkommende sandsynligvis blot leder med informationssøgning som hensigt, og bare kigger på nye modeller på forskellige webshops for at indsamle information, så vedkommende kan foretage det rigtige køb i sidste ende – en proces, der kan stå på over noget tid, alt efter produktet. Denne persons søgeintention er altså ikke et køb her og nu, og vedkommende er derfor ikke så langt i kunderejsen som den første person, som bare ville finde det billigste udvalg og nok er mere klar til et køb her og nu.
Derfor skal man huske at have de forskellige søgeintentioner i baghovedet, når man optimerer sine landingssider op imod de søgetermer, man har fundet frem til gennem sin søgeordsanalyse.
Hos Nordlys Marketing laver vi dybdegående søgeordsanalyser dagligt, så kan du bruge en ekstra hånd eller lidt yderligere værdifuld indsigt, så læs mere om vores arbejde med bl.a. søgemaskineoptimering her.