Nordlys Marketing
  • FORSIDE
  • SPECIALER
    • Online markedsføring
      • Søgemaskineoptimering (SEO)
      • Google Ads annoncering
      • Webshop markedsføring
      • Social markedsføring
      • Logo
    • Hjemmesider
      • Ny hjemmeside
      • Optimering af hjemmeside
      • Analyse af hjemmeside
      • Vedligeholdelse af hjemmeside
    • Konsulentydelser
      • AdWords-konsulent
      • Analytics-konsulent
      • SEO-konsulent
      • Online marketingkonsulent
    • Udvikling og support
      • Backup af hjemmeside
      • Flytning af hjemmeside
      • Gendan hjemmeside
      • Hjemmesideudvikling
      • Hjælp til hjemmeside
      • Optimering af hjemmeside
  • KURSER
    • Google Ads
    • Google Analytics
    • SEO
    • Digital markedsføring
    • WordPress
  • BLOG
  • REFERENCER
  • OM OS
    • Om os
    • Viden
    • Priser og samarbejde
    • Handelsbetingelser
    • Privatlivspolitik
    • Jobs
  • KONTAKT
  • BESTIL TILBUD
Vælg en side

Søgemaskiner

Du er her: Hjem » Ordbog » Søgemaskiner

Søgemaskiner

Hvad er en søgemaskine?

En søgemaskine er i bund og grund noget software, eller et program, der er designet på en sådan måde at det gør brugeren i stand til at finde de ting, han leder efter på nettet via en simpel brugergrænseflade.

Der findes flere forskellige søgemaskiner, man kan bruge til dette formål. Den mest kendte, og den med langt de fleste brugere er Google med ca. 1 mia. brugere over hele verden og et indeks, der indeholder mere end 100.000.000 GB data (2021 tal).
Den er så meget mere populær end alle de andre, at udtrykket “at google” er gået hen og blevet synonymt med det at søge på nettet, selvom Google som virksomhed i dag også rummer mange andre ting end deres søgemaskine.

Eksempler på andre søgemaskiner:

  • Yahoo – Én af de første søgemaskiner (lanceret i 1994)
  • Alta Vista – Én af de første og mest populære søgemaskiner i verden. Blev i 2003 opkøbt af Yahoo (lanceret i 1995)
  • Baidu – Kinas største søgemaskine med ca. 200 mio. brugere (lanceret i 2000)
  • Bing – Microsofts søgemaskine, som vinder indpas i særligt USA, hvor den i 2015 stod for 21% af alle internetsøgninger (lanceret i 2009)
  • DuckDuckGo – En søgemaskine, der ikke sporer brugeren, eller gemmer informationer om tidligere søgninger, geografisk placering med mere

Hvordan fungerer en søgemaskine?

En søgemaskine fungerer på den måde at den på baggrund af at have “crawlet” så godt som alle sider på hele internettet, og efter at have indekseret disse, præsenterer brugeren for relevante resultater i forhold til, hvad brugeren har søgt efter.

På under et sekund formår søgemaskinen så at lede i sit indeks af millioner, hvis ikke milliarder af sider, finde og præsentere alle søgeresultaterne rangeret efter relevans for brugeren. Rangering sker på baggrund af søgemaskinens algoritme dvs. det program, der styrer den og får den til at virke, sådan som Google gerne vil have at den skal virke.

Årsagen til at en søgemaskine er i stand til at finde og vise søgeresultater så hurtigt, er fordi den består af mange tusinde servere, som er fordelt over det meste af verden. Og når nogen så søger efter noget på fx Google, så sammenstilles søgeordet med Googles indeks, og herefter returneres søgeresultater for den søgende. Dermed er det ikke selve nettet, som søgemaskinen leder på, men på søgemaskinens egen database, som indeholder det indeks den har crawlet sig frem til. Søgeresultaterne består således også bare af links til de forskellige hjemmesider og ikke af hjemmesiderne selv.

Et teknisk udtryk for en søgemaskines søgeresultat er: SERP, som står for Search Engine Results Page.

 

SKAL VI HJÆLPE JER MED AT BLIVE MERE SYNLIGE I GOOGLE?

Opnå bedre placeringer i Google på søgeord der er relevante for jer

RING NU PÅ: 60 72 05 60

Så tager vi en uforpligtende snak om jeres muligheder

Ordbog

  • 200 OK
  • 301 Redirect
  • 302 Redirect
  • 404 Fejl
  • Above the fold
  • Affiliate Marketing
  • Ajax
  • AMP
  • Ankertekst
  • Backlink
  • Bounce Rate
  • CMS
  • Content Marketing
  • Cookie
  • Google
  • Google Analytics
  • H-tags
  • HTML
  • HTTP og HTTPS
  • Htaccess
  • Indgående links
  • Java
  • JavaScript
  • Keyword
  • Linkbuilding
  • Linkjuice
  • Meta description
  • Off page SEO
  • On page SEO
  • Organiske søgeresultater
  • Organisk trafik
  • ROAS
  • SEO
  • Søgeordsanalyse
  • Udgående links
  • Usability
Tilbage til ordbogen

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Bestil analyse af jeres hjemmesides synlighed

Analysen udarbejdes manuelt med skræddersyede anbefalinger og fremsendes på mail

Valgfrit: Ønsker særligt fokus på

KONTAKT

Nordlys Marketing

Tlf: 60 72 05 60
[email protected]

Strandvejen 125
2900 Hellerup

CVR: 36 60 94 35

SPECIALER

  • Online markedsføring
  • Søgemaskineoptimering (SEO)
  • Google Ads annoncering
  • Ny hjemmeside
  • Kurser
  • Konsulentydelser
  • Support

OM OS

Vi er et online marketing bureau med benene på jorden og et stort fokus på service og kvalitet.

  • Følg
  • Følg
  • Følg

NYESTE INDLÆG

Apples iOS 15 opdatering

Apples iOS 15 opdatering

ÅBNINGSTIDER

Mandag:   09:00 – 16:30
Tirsdag:     09:00 – 16:30
Onsdag:    09:00 – 16:30
Torsdag:    09:00 – 16:30
Fredag:      09:00 – 15:30
Lør./Søn.:   Lukket