Hvad er sociale medier?
Med sociale medier, menes der alle de tjenester, hvor man nemt og hurtigt kan være social med en masse andre mennesker ved at oprette en brugerprofil.
Der findes efterhånden en del forskellige sociale medier fx:
- Facebook Messenger
- YouTube
- Snapchat
- Tik Tok
Begrebet ”Sociale medier” bliver indenfor digital marketing ofte omtalt med forkortelsen ”SoMe”.
Et fællestræk for de sociale medier er at brugerne interagerer socialt med hinanden på den ene eller anden måde, der er karakteristisk for den specifikke platform.
Eksempelvis er det på Twitter primært tekst, på instagram er det primært billeder og på Youtube er det primært videoer, og på Tik Tok er det helt specifikt korte videoer, men hvor man ikke laver så meget andet end at danse. På Facebook er det lidt en blanding af det hele.
Et andet fællestræk er at indholdet i høj grad bliver skabt af brugerne selv. Den enkelte tjeneste stiller ”bare” platformen og funktionerne til rådighed, og så er det op til brugerne at bruge det som de vil.
Den store modsætning til de traditionelle medier såsom aviser, radio og tv, er at de sociale medier er så tilgængelige for alle, samt deres store rækkevidde. Det er med andre ord blevet muligt for enhver at være sin egen tv-station, eller kommunikationskanal og udkomme til et verdensomspændende publikum med sit eget indhold og praktisk talt for ingen penge.
Dette har været revolutionerende for hele mediebilledet verden over, og har ændret den måde, man bruger medier på og den tiltro, man har til medier. Begreber som ”fake news” udspringer herfra. (Fake news er bevidst spredning af misinformation) Og det er i dag også muligt med speciel teknologi at lave såkaldte ”deep fakes” – som er en måde at sætte et andet ansigt over en anden persons, så man kan få det til at se ud som om fx en præsident siger noget, som han aldrig har sagt. Og her kan sociale medier være med til hurtigt at få spredt falske informationer, der kan have afgørende betydning for et samfund.
Det er den konsekvens, som det kan have at alle i dag har muligheden for at ”udgive”, hvad de vil.
Andre betydelige forskelle ved sociale medier og traditionelle medier, er graden af interaktivitet, der er forbundet med det, samt ”umiddelbarheden” eller det, man på engelsk kalder ”immediacy”. Altså dét at man i realtid kan kommunikere ansigt til ansigt med et eller mange mennesker, der sagtens kan befinde sig på den anden side af Jorden. Disse forhold gør at brugeren kan føle sig stærkt knyttet til mennesker, som vedkommende aldrig har set i virkeligheden.
Alle disse karakteristika kan naturligvis også bruges i kommunikations- og markedsføringssammenhæng, hvor de sociale medier er et meget kraftigt værktøj, der kan benyttes til at komme ud med et budskab for et enormt publikum.
Her er udfordringen at der er mange andre, der også gerne vil ud med et budskab til de samme grupper af mennesker, og derfor er man nødt til at være både kreativ og have en god strategi.
Det mest kendte sociale medie er uden tvivl: Facebook.
Facebook så dagens lys i 2004, hvor det oprindeligt var en online ”blå bog” for eleverne på Harvard University. Med 2,7 mia. brugere om måneden over hele verden, er det dermed også det mest brugte. I Danmark er hele 80% af alle danskere aktive på Facebook hver eneste dag.
Set ud fra et markedsføringssynspunkt er der god mulighed for at komme ud til nogle meget præcise målgrupper ved at gøre brug af annoncering på Facebook. Man kan ret specifikt snævre målgruppen ind efter bl.a. interesser, alder, køn og lokation.
Og bruger man den såkaldte ”facebook pixel”, har man også mulighed for bl.a. at lave remarketing, hvor man fx kun viser en bestemt annonce for de personer, der har besøgt éns hjemmeside fx indenfor de sidste 8 dage.
Man kan selvfølgelig også nå ud med sit budskab gratis ved hjælp af almindelige organiske opslag på sin facebook side. Dette er dog langt mindre effektivt, da man her ikke har mulighed for at målrette og komme ud til personer, der ikke umiddelbart er i éns eget eller venners netværk.
Desuden vil et organisk opslag altid konkurrere med alle de andre opslag, der tikker ind på folks nyhedsvæg, så selvom man har 500 venner og laver et opslag, er der kun en lille procent af de 500 personer, der rent faktisk ender med at se opslaget. Hvem, det bliver vist til afgøres af Facebooks algoritme, og har noget at gøre med, hvor løbende aktiv man er på Facebook, og hvor mange og, hvor gode reaktioner, éns opslag normalt får.
Vil man derfor være sikker på at éns budskab bliver set, og af så mange relevante personer, som muligt, er den eneste effektive måde at gøre det på, ved at gøre brug af annoncer.
YouTube
YouTube, som ejes af Google, er ikke længere bare et sted, hvor man kan opbevare sine videoer. Det er i dag verdens anden største søgemaskine målt på antal søgninger – kun overgået af: Googles søgemaskine.
Af den grund er det indlysende at YouTube har et kæmpe marketing potentiale, især set i lyset af at flere og flere bruger YouTube i forbindelse med en beslutningsproces inden et køb i den virkelige verden, eller på en webshop.
Det er derfor som forretningsejer en rigtig god idé at have en YouTube kanal, hvor man kan brande sig og være synlig på relevante søgetermer. Har man dét er man godt med, men så kommer arbejdet med at lave godt indhold, som formår at fastholde seerne og skabe engagement i form af likes og kommentarer til videoerne. Alt sammen signaler, som YouTubes algoritmer bruger til at afgøre, hvilke videoer, der skal vises hvornår, hvor tit og til hvem.
Her gælder det altså om på samme måde som i Googles almindelige søgemaskine at søgemaskineoptimere sine videoer, så de dukker op, når nogen søger på de søgeord, man gerne vil findes på. Der bliver set mere end 1 mia. timers video på YouTube hver dag, så der er rig mulighed for at nå ud til et kæmpe publikum, enten med egne videoer, eller med annoncer, der vises når andres videoer bliver set.
FAKTA: Der udgives over 400 timers video hvert minut på Youtube.
LinkedIn er modsat de fleste andre sociale medier, som fx Facebook, Instagram og YouTube, er LinkedIn fuldstændig fokuseret på at være en arbejdsrelateret platform.
Af den grund er det ikke her, man er for at se billeder fra venner og families rejser, eller sjove videoer med katte, der gør fjollede ting. Nej, på LinkedIn er der en mere seriøs atmosfære, hvor man typisk er for at danne netværk, promovere sig selv og søge eller tilbyde job. Brugere på LinkedIn har en klar forventning om kun at blive udsat for arbejdsrelateret indhold.
LinkedIn har omkring 645 millioner brugere på verdensplan, og heraf ca. 2,5 millioner i Danmark (2019-tal). Det gør LinkedIn til en vigtig spiller, når det gælder markedsføring. Ligesom på Facebook har man på LinkedIn også mulighed for ganske præcist at ramme en meget specifik målgruppe. Det er endda muligt at målrette personer, der arbejder i bestemte virksomheder – dette er et kraftfuldt værktøj til at få dit budskab op for øjnene af fx højtsiddende beslutningstagere.
Instagram blev stiftet i 2010 og solgt i 2012 til Facebook for 1 milliard dollars. Omkring 250.000 danskere har en Instagram profil, hvor omdrejningspunktet indtil for nyligt har været billeder.
Tjenesten bruges primært på mobiltelefon, og har en funktion, der lader brugeren tage et billede og uploade det direkte i app’en.
Der er en tendens til at billeder på Instagram er i høj kvalitet og ”lækre” at se på. Dvs. at det som regel er billeder, der er efterbehandlede og opstillede.
Video er kommet til sidenhen og Instagram har nu lanceret deres IGTV, hvor man kan tilføje videoer op til 1 times varighed. Instagram ønsker at beholde folk på mobilen, så formatet på videoerne er vertikalt, så man ikke behøver at vende skærmen, for at få den bedste oplevelse.
Hvad skal man huske hvis man vil være synlig på sociale medier?
Hvis man vil opnå større synlighed på sociale medier som virksomhed, er der nogle grundlæggende forhold, der er gode at styr på. Derfor får du her vores 7 grundlæggende trin i prioriteret rækkefølge til at komme godt i gang med en SoMe strategi:
Definér målsætning(er) – Hvad vil I have ud af at være til stede på sociale medier? Det kunne fx være mere trafik til websitet, større brand kendskab etc.
1. Definér målsætning(er) – Hvad vil I have ud af at være til stede på sociale medier? Det kunne fx være mere trafik til websitet, større brand kendskab etc.
2. Målgruppeanalyse – Hvem vil man ramme og hvorfor?
3. Konkurrentanalyse – Undersøg, hvad konkurrenterne gør, og bliv inspireret og gør det bedre.
4. Handlingsplan – Planlæg hvilket indhold, der skal postes, hvornår.
5. Indhold – Lav relevant indhold, der giver værdi for målgruppen.
6. Løbende aktivitet – Post opslag, når der opstår situationer, der er relevante eller oplagte, og respondér hurtigt på spørgsmål og kommentarer.
7. Mål og analysér på dine målsætninger.
Opsummering
Potentialet ved at have en SoMe-strategi og ved at annoncere på sociale medier som virksomhed burde nu være forholdsvis indlysende. Her en lille opsummering af nogle af fordelene:
1. Større synlighed
De sociale medier er én af de mest effektive måder at opnå større synlighed over for en specifik målgruppe på.
2. Mulighed for at præge kundens valg
Flere og flere tager deres købsbeslutning ud fra at have skabt sig et indblik i virksomheden, dens værdier og produkter gennem research på de sociale medier før de køber.
3. Mest specifikke målgruppe
Sociale medier ligger inde med imponerende mange og meget detaljerede oplysninger om deres brugere, dom kan anvendes til at ramme forskellige målgrupper meget præcist.