SEARCH INTENT

Du er her: Hjem » Ordbog » SEARCH INTENT

Hvad betyder search intent?

Search intent eller søgeintention er et begreb indenfor søgemaskineoptimering, der bruges til at betegne den egentlige hensigt med en søgning, der foretages i en søgemaskine såsom Google.

Der er fx stor forskel på, hvad folk gerne vil vide noget om de foretager en søgning på fx ”sko”.

Det kan være at de gerne vil vide noget om sko. Fx hvem opfandt skoen? Eller lignende. Det kan også være at vedkommende, der søger på ”sko”, er interesseret i at købe et par sko, og så er søgeintentionen et køb, og det man kalder en ”transaktionssøgning”.

Der findes følgende typer af søgninger:

  • Informationssøgninger – når der søges efter info om et givent emne (lav værdiskabende og non-kommercielt indhold)
  • Navigationssøgninger – når der søges direkte på et websites navn i Google
  • Transaktionssøgninger – når der søges med henblik på at købe noget (kommuniker direkte med salg for øje)

Vigtigt for virksomheder

Som virksomhed er det vigtigt at have fokus på search intent / søgeintention og optimere imod det med søgemaskineoptimering, når man laver sin hjemmeside og indholdet til den, da der kan være mange penge at hente, hvis har det med i sine overvejelser.

Sagt på en anden måde, skal indholdet på éns website / webshop optimeres til at matche, der hvor den besøgende (kunden) er i sin kunderejse.

Er han i informationssøgningsfasen, er hans formål med søgningen at blive klogere på et produkt og indsamle viden omkring det, som et led i sin beslutningsproces om på et senere tidspunkt måske at købe det.

Er personen derimod i købefasen i sin kunderejse, foretager han en søgning med henblik på at købe nu og her – altså laver han det, man kalder transaktionssøgninger. Den slags søgninger inkluderer ofte ordene som: ”køb”, ”tilbud”, ”billig” og lignende.

For at få sit website eller sin webshop og dets undersider til at være synligt i Google på specifikke søgeord / søgetermer, bliver man nødt til at målrette hver underside mod det specifikke søgeord for den pågældende side. På denne måde gør man det nemmere for Google at vide, hvad den pågældende side handler om, og dermed hvad den skal rangere på i søgeresultaterne, når nogen søger på det pågældende søgeord i Google.

Det er dog selvklart at hvis der ikke er nogle månedlige søgninger på et givet søgeord, så giver det ikke mening at bruge tid på at oprette en underside og lave indhold til den, og søgemaskineoptimere imod det.

Relevant indhold målrettet search intent / søgeintentionen

Når nogen søger i Google på et specifikt søgeord eller søgeterm, er Googles søgemaskine programmeret til at finde og levere det mest relevante indhold for søgetermen rangeret som det allermest relevante på placering 1, og det næstmest relevante på placering 2, og så videre.

Derfor skal du sikre dig at dit website har relevant indhold, som er målrettet search intent / søgeintentionen bag den specifikke søgning. Det gør man ved i sit indhold at beskrive emnet for siden på en så fyldestgørende måde at Google ikke er i tvivl om, hvad det specifikke emne er. Fx kan man ved emner og ord, der har flere betydninger, sørge for at inkludere synonymer og beskrivelser af emnet, så Google kan vide, hvad der præcist refereres til på siden. Google foretager nemlig en analyse af konteksten og semantikken af indholdet, og danner på baggrund heraf en vurdering af, hvad sidens emne er, og hvilken sammenhæng søgeordet indgår i på siden, og heraf kan den bedre afgøre intentionen.

Opsummering

Search intent / søgeintention henviser indenfor SEO til den bagvedliggende hensigt, som en person, der søger i Google, har med sin søgning. Man opdeler søgeintention i tre overordnede søgningstyper:

  1. Informationssøgning
  2. Navigationssøgning
  3. Transaktionssøgning

 

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Bestil analyse af jeres hjemmesides synlighed

Analysen udarbejdes manuelt med skræddersyede anbefalinger og fremsendes på mail

Valgfrit: Ønsker særligt fokus på