Hvad er rich snippets?
Når du søger i Google, har du måske lagt mærke til at der nogle gange er noget ekstra ved nogle af søgeresultaterne udover det, der normalt er? Det kan være stjerner, et lille billede, en tidsangivelse eller anden ekstra information om søgeresultatet.
Denne ekstra information kaldes ”rich snippets”, eller ”udvidede uddrag” på dansk.
Rich snippets gør dit søgeresultat mere spændende i søgeresultaterne
Rich snippets er noget yderligere information, om den pågældende webside, som er føjet til søgeresultatet i Google.
Et almindeligt søgeresultat uden rich snippets består af:
- URL
- Titel
- Metabeskrivelse
Eksempel på ’almideligt’ søgeresultat uden rich snippets:
Eksempel på søgeresultat med rich snippet:
Her er der tilføjet ekstra information i søgeresultatet. Der er nogle orange stjerner, og der står ”Bedømmelse: 4,1 – 119 stemmer – 1 t. 12 min.” Denne ekstra information hentes fra et websites HTML-kode.
Google indførte muligheden for tilføjelse af rich snippets for at gøre søgeresultater mere relevante for folk, der søger på Google, da det dermed bliver hurtigere for brugeren at afgøre om et givet søgeresultat er relevant og indeholder den information, der ledes efter.
Af den årsag har rich snippets indirekte betydning for en hjemmesides placering i Googles søgeresultater, da ”click through raten” påvirkes positivt, hvilket i Googles øjne er en medvirkende faktor i udregningen af søgeresultatets relevans. Derfor kan rich snippets være medvirkende til at man kommer til at rangere højere i Google – selvfølgelig i kombination med alle de andre SEO-tiltag, man foretager.
Eksempler på forskellige former for rich snippets, som kan føjes til søgeresultatet:
- Sociale profiler
- Events/begivenheder
- FAQ
- Produkter
- Opskrifter
- Anmeldelser
- Videoer
4 gode grunde til at du skal bruge Rich Snippets:
- Får dit søgeresultat til at skille sig ud fra de andre
- Mere trafik til dit websted
- Flere klik på dit søgeresultat
- Mulighed for på sigt at rangere højere i Google
Hvordan tilføjer man Rich Snippets til sine søgeresultater?
Måden, man føjer rich snippets til sine søgeresultater, er ved at lave specifikke ’tags’ med struktureret data i sin hjemmesides HTML-kode. Man bruger typisk noget, der hedder schema markup til at gøre dette.
Det virker på den måde, at man indsætter de specifikke tags rundt om de elementer, man gerne vil have skal vises i søgeresultatet som rich snippets. På denne måde får Google mere specifik viden om, hvilket indhold, man har på sin side. Det kunne fx være stjerner fra en anmeldelse fra Google eller Trustpilot, en tidsangivelse på, hvor lang tid en opskrift tager at udføre m.m. Der er som beskrevet tidligere mange muligheder, og de er alle med til potentielt at øge synligheden og klikraten.
Opsummering
Rich snippets er den ekstra information i Googles søgeresultater om en websides indhold, som ofte er stjerner fra diverse anmeldelser fx Trustpilot.
Man får Rich snippets til at blive vist ved at opmarkere de elementer på sin side, som man gerne vil have vist som Rich snippets. Det kan man gøre med Schema Markup.
Schema Markup hjælper Google med at indeksere en websides landingssider og gør det muligt at få udvidede søgeresultater til at blive vist i søgemaskinerne.