Organiske søgeresultater

Du er her: Hjem » Ordbog » Organiske søgeresultater

Hvad er organiske søgeresultater?

Organiske søgeresultater, er de resultater, som Googles søgemaskine, viser under de betalte annoncer, når man laver en søgning i Google, og som, til forskel fra annoncerne, er gratis.

Google afgør, hvilken rækkefølge, resultaterne skal vises i, ud fra en række kriterier, som har til hensigt at vurdere relevansen og kvaliteten af de websites, som Google indekserer.

Så hvis man gerne vil vises så højt i Google søgeresultater som muligt, er det afgørende at man har godt styr på sin hjemmesides søgemaskineoptimering – Google har en SEO-guide, som kan læses her.

Undersøgelser viser at et givet link på placering 1 i Googles søgeresultater, får omkring 35% af alle de klik, som søgninger på det pågældende ord giver i alt. Dernæst får resultater på placeringerne 2-5 tilsammen også ca. 35% klik, mens resultater på side 2 får under 1% klik i alt.

Dette siger noget om, hvor vigtigt det er at ligge højt i Googles søgeresultater, hvis man vil have trafik til sin hjemmeside.

De organiske søgeresultater i Google, ligger lige under de betalte annoncer, som er markeret med ’Annonce’. For søgningen ’Nordlys marketing’ er de organiske søgeresultater markeret med rødt på billedet herunder:

Screenshot af Google søgeresultat for Nordlys Marketing

Google indeksering

Google bruger sin såkaldte ’Googlebot’ via links på hjemmesider til at ’crawle’ gennem internettet. På denne måde, indekserer den al indhold på alle hjemmesider, og rangerer det efter relevans i forhold til den søgning, som en bruger foretager.

Google bruger mange forskellige kriterier til at vurdere relevansen og kvaliteten af en specifik hjemmeside, hvoraf nogle af de vigtigste er:

  • Sørg for at din hjemmeside har indhold af høj kvalitet, som er brugbart og værdifuldt for den besøgende, og som tydeligt beskriver hjemmesidens emne, og som indeholder de ord, som en besøgende kunne tænkes at bruge, for at finde din hjemmeside.
  • Sørg for at din hjemmeside har: title tag, meta description, H1, interne links, god struktur mellem siderne på sitet, sigende alt-tekster til alle billeder, korte loading hastigheder m.m.
  • Sørg for at din hjemmeside er brugervenlig og tilgængeligt på alle platforme (desktop, tablet, phablet og mobil)
  • Sørg for at andre hjemmesider, som besidder en høj autoritet, linker til din hjemmeside

 

Opsummering

Organiske søgeresultater, er de resultater, som bliver vist i Googles søgeresultater under de betalte annoncer, når man laver en søgning i Google.

Rækkefølgen af søgeresultaterne, bestemmer Google ud fra en række kriterier, som vurderer relevansen og kvaliteten af alle websites. Hvis en hjemmeside opfylder disse krav, er dens mulighed for at komme højere op i søgeresultaterne større.

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Bestil analyse af jeres hjemmesides synlighed

Analysen udarbejdes manuelt med skræddersyede anbefalinger og fremsendes på mail

Valgfrit: Ønsker særligt fokus på