Online marketing

Du er her: Hjem » Ordbog » Online marketing

Hvad er Online marketing?

 

Online marketing er et område, der har stadig stigende relevans. I takt med den digitale udvikling har flere og flere virksomheder indset nødvendigheden af, ikke bare at have en online tilstedeværelse, men også i vigtigheden i markedsføring på nettet .

Dette hænger tæt sammen med den stigende brug af søgemaskiner som Google. Virksomheder har opdaget et kæmpe salgspotentiale ved ikke alene at være tilstede på nettet, men også være så synlige som overhovedet muligt via online markedsføring.

Online marketing drejer sig grundlæggende om alle de marketing-aktiviteter, der foregår på nettet. Disse online marketing-aktiviteter indebærer bl.a. følgende områder:

SEO

Search Engine Optimization (på dansk: søgemaskineoptimering) handler grundlæggende om de aktiviteter, der fører til højere rangeringer i de organiske søgeresultater i søgemaskinerne. SEO er en gratis disciplin, såfremt man ikke betaler et bureau for at klare det for sig.

Der er basalt set to discipliner indenfor søgemaskineoptimering: On page SEO og Off page SEO. Hvor On page SEO omfatter alt optimeringsarbejdet PÅ en hjemmeside, er Off page SEO arbejdet UDENFOR en hjemmeside.

PPC

PPC-annoncering (Pay Per Click-annoncering) er betalt annoncering gennem fx Google AdWords – eller Google Ads, som de har skiftet navn til. Med denne form for marketing online, er det gratis at have sine annoncer slået op og blive vist foroven i Googles søgeresultater, men koster så penge hver gang, der er nogen, der klikker på annoncerne.

Social markedsføring

Derudover er online marketing også omfattet af social markedsføring på nettet, som indebærer såvel organisk som betalt markedsføring på sociale medier. I Danmark er nogle af de mest brugte: Facebook, Instagram og LinkedIn, hvor der er mange virksomheder, der oplever gode resultater. Det kræver dog, at man kender sin målgruppe og har en strategi for, hvordan man vil tiltrække dem, og hvad man vil opnå med sin online markedsføring på sine sociale profiler.

Hjemmesider

Både SEO, PPC og Social markedsføring, er dog irrelevant, hvis ikke man har nogen hjemmeside at føre sin målgruppe over på. Derfor er dette et grundlæggende og essentielt element i online marketing.

Når man benytter sig af online marketing, er det brugbart at måle på sine annoncers- og hjemmesides performance. Dette er nødvendigt, da udviklingen er vigtig at holde øje med, så man kan se, hvilke ændringer, der virker og ikke virker, og hvor man bør foretage disse ændringer.

Man kan holde øje med statistikkerne for hjemmesiden og analysere disse i fx Google Analytics og Google Search Console. Når det kommer til Google-annoncer og social markedsføring, kan man benytte sig af hhv. Google AdWords og det pågældende sociale medies egen statistikredskaber – så er man godt klædt på til at supervisere sin marketing online.

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Bestil analyse af jeres hjemmesides synlighed

Analysen udarbejdes manuelt med skræddersyede anbefalinger og fremsendes på mail

Valgfrit: Ønsker særligt fokus på