Hvad er et nyhedsbrev?
Definitionen på et ”nyhedsbrev” er helt enkelt en e-mail, man som virksomhed sender ud en gang imellem til alle de personer, der har skrevet sig op til at modtage virksomhedens nyhedsbrev.
Indholdet i nyhedsbreve er forskelligt alt efter hvilken virksomhed, der er tale om. Men det overordnede formål er ens for dem alle – nemlig at sælge en eller anden form for produkt. Om det så er sko, biler, online kurser, eller hjælp til at komme på 1. pladsen i Google med sin hjemmeside.
Hvad er fordelen ved et nyhedsbrev?
Der er mange, der er af den holdning at nyhedsbreve er gammeldags, og ikke har nogen større virkning som markedsføringsværktøj. Men sandheden er at der faktisk er rigtig mange fordele for en virksomhed ved at udgive et nyhedsbrev.
Det handler om synlighed ligesom så meget andet inden for online marketing, og her er nyhedsbrevet med i front. Hvis man først har fået en person til at skrive sig op til sit nyhedsbrev, hvilket der findes utallige metoder til, så har man en rigtig god platform til at få sit budskab ud til den person.
Man er til stede direkte i personens inbox, og hvis personen åbner nyhedsbrevet, har man rig mulighed for at komme ud med sit budskab og desuden skabe en personlig relation gennem det, man skriver og den måde, man skriver det på.
Herigennem har man mulighed for både at skabe opmærksom omkring sit brand, lede trafik over på sit website og i sidste ende få skabt et salg. Dette er et nyhedsbrev yderst effektivt til, og derfor gør man klogt i som virksomhed at få etableret et nyhedsbrev, man kan drage fordel af dette.
Når man har sin overordnede strategi og formål med sit nyhedsbrev på plads samt idéer og indhold, er man klar til at få nogen til at skrive sig op til at modtage det. Dette kan man gøre på mange forskellige måder.
Fx kan man gøre brug af pop-ups på sin hjemmeside, der opfordrer de besøgende til at skrive sig op med lovning om at man som modtager af nyhedsbrevet vil få bedre fordele end andre fx i form af større rabatter eller adgang til VIP-events eller lignende.
En anden brugt metoder er via lead annoncer på facebook, hvor man fx for at få tilsendt en e-bog eller lignende, skal skrive sig op til nyhedsbrevet.
Hvis man har fået folk til at skrive sig op til sit nyhedsbrev, er man nået langt, men man må ikke tro at bare fordi folk har sagt ja til at modtage ens nyhedsbrev er det ensbetydende med at de også læser det.
Skriv en fængende emnebeskrivelse
Der kan være mange grunde til, hvorfor folk ikke åbner nyhedsbrevet efter de har fået det tilsendt, men en af de typiske grunde er at emnebeskrivelsen ikke er fængende og interessant nok. Emnebeskrivelsen er den tekst, der er synlig i e-mail klienten, og det er altså her man skal fange folks opmærksomhed og så at sige ”lokke” dem til at åbne nyhedsbrevet.
Man skal huske at man konkurrerer med en masse andre mails og sandsynligvis en del andre nyhedsbreve om at blive åbnet. Derfor er titlen i nyhedsbrevet yderst vigtig at have styr på, så den sidder lige i skabet med en spændende og interessant tekst, der formår at få folk til at åbne lige præcis dit nyhedsbrev.
Det minder på sin vis om begrebet ”click bait”, som er en typisk fremgangsmåde for bl.a. tabloidaviser til at få besøgende til at klikke sig ind på deres website via. en lokkende titel, der som regel lover mere end den kan holde. Vi vil dog opfordre til at holde, hvad man lover i emnelinjen, da folk ellers vil finde en utroværdig og næppe igen vil åbne et nyhedsbrev fra dig.
Fremgangsmåden, man kunne tage kunne fx være ved at tage en humoristisk eller provokerende vinkel på et emne, som så får folk til at klikke åben på dit nyhedsbrev. Det kunne også være ved at fremstå gennemprofessionel med noget brugbart og informativt materiale, som modtageren rigtig gerne vil have adgang til.
4 tips til en god emnelinje:
- Hold den kort på ca. 50 karakterer
- Brug gerne tal – fx 10 gode råd til, hvordan du bliver bedre til XXX
- Prøv at skabe værdi for modtageren allerede i emnelinjen
- Undgå store bogstaver og specialtegn såsom udråbstegn
Nyhedsbrevets udformning
Det er en god idé at give sit nyhedsbrev et design og format, der skaber genkendelighed hos modtageren. Dette er med til at skabe troværdighed og genkendeligheden gør at modtageren skal bruge mindre tid på at afkode, hvem der står bag nyhedsbrevet.
Desuden giver det et rodet indtryk, hvis nyhedsbrevet for hver gang har et nyt design og format fx hvis skrifttypen, eller farverne på knapperne er anderledes.
Derfor er det en god idé at have styr på design og layout at sit nyhedsbrev inden man begynder at få folk til at skrive sig op til det.
4 tips til nyhedsbrevets udformning
- Inkludér virksomhedens logo
- Brug det samme layout i alle nyhedsbreve
- Brug den samme skrifttype hver gang
- Brug den samme farve på knapper
“Call to Action” i nyhedsbrevet
For at nyhedsbrevet skal være så effektivt som muligt og skaffe værdi til virksomheden, skal det gerne kunne få modtageren til at foretage en ønsket konvertering. Det kunne fx være ved at lede modtageren over på virksomhedens webshop og foretage et køb, eller det kunne være at melde sig til et kursus eller lignende.
Derfor er det vigtigt at nyhedsbrevet indeholder en eller anden form for ”call to action”. Det vil sige at det skal anspore læseren til at gribe til handling.
En god call to action er klar og tydelig i sin ordlyd og består typisk af en tekst i bydeform som fx ”Køb her”, ”Læs mere på vores website”, ”Download e-bog”, ”Gå til webshop”. Ofte vil man sætte sin call to action på en fremtrædende knap.
Opsummering:
Nyhedsbreve er en betegnelse for de e-mails som en virksomhed eller organisation, sender ud med jævne mellemrum til de personer, der har givet samtykke til at man må sende mails til dem.
Nyhedsbreve er en god og vigtig marketingstrategi, som man bør gøre brug af som virksomhed.