Hvad er et nofollow link?
Et no-follow link fortæller Google at den ikke skal følge linket. Linket ligner et almindeligt link, og man kan altså ikke umiddelbart se at der er tale om et no follow link, det viser sig først ved at nærmere blik på koden bag linket.
Koden til et no-follow link ser sådan ud: <a href=”http://www.google.dk/” rel=”no-follow”>Link tekst</a>.
Mens koden til et follow link ser sådan ud: <a href=”https://www.nordlysmarketing.dk/”>Digital Marketing Bureau</a>.
Det er kodestykket: rel=”nono-follow”, der fortæller Google at det ikke skal følge linket.
Er no-follow links brugbare?
Da det er en god idé at have en varieret linkprofil, anbefales det at have et mix af både follow- og no-follow links i forholdet 80/20. Hvis man kun har follow links, ser det ikke naturligt ud i Googles øjne, da man typisk også altid vil have no-follow links, der går ind til en hjemmeside.
Derudover kan et no-follow link til éns side altid generere trafik til ens egen side, hvis nogen klikker på det, og trafik til éns side vil de fleste jo gerne have. Og set med linkbuilding og søgemaskineoptimerings-briller på, er det da også dét, man prøver at opnå, for trafik til éns side, kan i sidste ende lede til en konvertering. Så udfra denne betragtning, er et no-follow link klart at foretrække fremfor slet ikke noget link.
Skal man bruge no-follow links på sin egen hjemmeside?
Når man laver interne links på sin hjemmeside, altså linker rundt til forskellige undersider på sin hjemmeside, bør det altid være do-follow links.
Årsagen er at det gavner din hjemmeside at Google følger dine interne links rundt på hjemmesiden, så den kan få en fornemmelse af både sitets opbygning og, hvilket indhold på sitet, der er relateret. Man skal dog ikke overdrive og fylde så mange interne links i sine tekster, man overhovedet kan, men gøre det med måde jf. princippet bag link juice.
Har ens hjemmeside et forum, eller mulighed for at kommentere fx i en blog, bør man altid indstille links til at være no-follow. Dels for at forhindre at folk spammer med forskellige uønskede links til underlige sider, og dels for ikke at få udvandet sin hjemmesides link juice.
Opsummering:
Et no-follow link er et ganske almindeligt link, men til forskel fra et ”do-follow link”, fortæller det Google at linket ikke må følges.
Da det er en god idé at have en varieret linkprofil, derfor anbefales det at have et mix af både follow- og no-follow links – derudover kan no-follow links stadig sagtens generere trafik til éns hjemmeside.
Når man laver interne links på sin hjemmeside, altså linker rundt til forskellige undersider på sin hjemmeside, bør det altid være do-follow links.
Hvis ens hjemmeside har mulighed for at den besøgende kan skrive noget fx i en blog eller forum, bør man indstille links til at være no-follow.