Hvad er Lead Generering?
Enhver virksomhed har brug for kunder, der køber virksomhedens produkter, ydelser eller services. Én måde at få kunder på er ved hjælp af lead generering, som er en metode indenfor digital marketing, der går ud på at skaffe kontaktoplysninger på potentielle kundeemner til sin virksomhed.
Der findes flere forskellige fremgangsmåder at foretage lead generering på, men fælles for de mere effektive af slagsen, er at man tilbyder noget af en vis værdi for modtageren mod at de giver deres kontaktoplysninger væk, typisk i form af en email adresse samt samtykke til at man må kontakte dem efterfølgende ved at sende emails.
For at kunne tilbyde noget, der har værdi for modtageren, er man nødt til at sætte sig i deres sted og forstå hvilke behov, udfordringer og ønsker, de kunne have, der relaterer sig til din virksomhed.
Det kunne fx være:
- en gratis e-bog – med et emne, der er relevant for den besøgende
- adgang til et webinar – om et emne, som den besøgende har læst om på sitet
- rabat – fx 15% rabat på det første køb
- tips & tricks – en email serie med brugbare tips
Med lead generering der udmunder i at virksomheden får en e-mailadresse ved hjælp af tilmelding til nyhedsbrev, har man skaffet sig adgang til en yderst vigtig og effektiv marketing kanal, hvor man løbende har direkte adgang til modtageres øjne, såfremt vedkommende da tjekker sin mail regelmæssigt, og det gør de fleste.
I et nyhedsbrev kan man “varme” modtageren op til at foretage et køb ved at informere, oplyse, guide og ikke mindst berige med content, der må menes at have en vis værdi for modtageren, idet de allerede har vist en form for interesse ved at have besøgt virksomhedens website i første omgang.