LANDING PAGE

Hvad er en landing page?

 

En landing page er en side på en hjemmeside, der er den første en besøgende lander på efter at have klikket på et link til en side. Her kommer den besøgende ofte fra Google via Google AdWords-annoncering eller organiske resultater, hvor vedkommende har foretaget en søgning, og derfor leder efter noget specifikt.

Derfor er det utrolig vigtigt, at den landing page, man som besøgende lander på første gang, er både relevant og spændende. Det vil sige, at den skal være relevant i forhold til det den besøgende har søgt på i Google. Hvis brugeren derfor har søgt på ”Sokker”, er det ikke godt, hvis vedkommende lander på en side, der kun indeholder skjorter.

En landing page er altså meget relevant for, om man konverterer den besøgende til et salg. Derfor er det vigtigt at have konvertering for øje, når man laver en landingsside, og målretter den mod fokussøgeord, der giver mening i forhold til indholdet. Her er de en god idé løbende at holde øje med sin konverteringsrate på hver landing page, så man kan foretage justeringer.

Man har ofte kun få sekunder til at overbevise den besøgende om at vedkommende er landet på den rigtige side. Dette stiller store krav til indhold og design. Derudover bør en landing page ikke omhandle alt for mange forskellige emner, da dette vil forvirre mere end det gavner. I stedet bør fokus holdes på det/de søgeord, den pågældende side er målrettet mod, og bruge overskrifter der vækker appetit, og gøre indholdet mere luftigt og overskueligt gennem brug af mellemrum og passager.

Når man skal konvertere en besøgende til et salg, er det uundgåeligt at fokusere på Call-to-action – og gerne i form af knapper. Dette hjælper besøgende til at tage hurtigere købsbeslutninger, og hjælpe dem til at forstå, hvad det er du gerne vil have dem til at gøre.

Her er det vigtigt, man sætter sig mål for den pågældende landing page, så man ikke er i tvivl om, hvad man ønsker den besøgende skal gøre. Er der tale om en nyhedsbrevstilmelding? Udfyldning af en kontaktformular? Eller måske endda et salg?