Hvad er en landing page?
En “landing page” er kort fortalt en specifik side på et website, som er dén en besøgende lander på efter at have klikket på et link til lige præcis dén side. Det kan derfor være en hvilken som helst underside på et website – det er blot den side man lander på som den første.
Den besøgende kommer typisk til en landing page fra Googles søgeresultater, eller fra Google Ads i Google, eller på andre websites. I de tilfælde, hvor den besøgende kommer fra Googles søgeresultater, har vedkommende foretaget en søgning, og leder derfor efter noget specifikt.
Derfor er det afgørende, at den landing page, man som besøgende lander på første gang, er så relevant som muligt for den søgning, der er foretaget.
Det vil sige, at den givne landing page skal være relevant i forhold til det, den besøgende har søgt på i Google. Hvis brugeren derfor har søgt på fx ”sokker”, er det ikke relevant, hvis vedkommende lander på en side, der handler om fx skjorter, eller noget andet.
En landing page er altså meget afgørende for, om man konverterer den besøgende til et salg. Derfor er det vigtigt at have konvertering for øje, når man laver en landing page, og målretter den mod fokussøgeord, der giver mening i forhold til indholdet. Her er det en god idé løbende at holde øje med sin konverteringsrate på hver landing page, så man kan foretage justeringer.
En landing page afkodes på få sekunder
Der er lavet undersøgelser, der viser at når man besøger en hjemmeside, så tager det ganske få sekunder at scanne siden og vurdere om man finder den relevant, eller ej. Dette stiller store krav til indhold og design. Derfor skal en landing page være klar og tydelig i sin kommunikation og design, så der ikke er nogen tvivl hos den besøgende om at vedkommende er landet på en side, der er relevant for hans søgning.
Dette kan blandt andet gøres ved at bruge en overskrift, der tydeliggør hvad den givne landing page handler om, og ved at gøre indholdet mere overskueligt ved brug af mellemrum mellem passager, og inddeling i underafsnit med brug af underoverskrifter, der uddyber og yderligere tydeliggør sidens emne.
Indholdsmæssigt bør en landing page ikke omhandle flere forskellige emner, da dette vil forvirre mere end det gavner. I stedet bør fokus holdes på dét – eller de få søgeord – den pågældende landing page er målrettet mod.
Konvertér med en landing page
Når man skal konvertere en besøgende til et salg, kan man med fordel gøre brug af diverse former for “call-to-action”. Dette gøres ofte ved brug af knapper, der ansporer til en handling – fx en knap, hvor der står “køb nu”. Dette hjælper den besøgende til at forstå, hvordan siden virker, og hvad det er du gerne vil have dem til at gøre, og i sidste ende bevirker det at den besøgende tager en hurtigere købsbeslutning.
Her er det vigtigt, man sætter sig et specifikt konverteringsmål for den pågældende landing page, så der ikke er tvivl om, hvad man ønsker den besøgende skal gøre. Vil man gerne have at den besøgende skal udfylde en kontaktformular? Tilmelde sig et nyhedsbrev? Eller foretage et køb? Der bør kun være ét overordnet konverteringsmål med den givne landing page, som er det, man har i fokus.