Konverteringsrate

Du er her: Hjem » Ordbog » Konverteringsrate

HVAD ER EN KONVERTERINGSRATE?

En konverteringsrate er en af de almindelige nøglepræstationsindikatorer (Key Performance Indicators – KPI), som bruges af folk, der laver digital markedsføring til at give et indblik i, hvor mange besøgende, der konverterer, og heraf afgøre om deres digitale markedsføring er effektiv, eller ej.

En konvertering er en forudbestemt handling, som har en vis værdi for den, der står bag websitet. Når der foregår en konvertering overgår den besøgende fra blot at være en passiv besøgende til at være én, der foretager en aktiv handling, som er tillagt en vspecifik værdi for virksomheden. Et klassisk eksempel er et køb i en webshop, men der findes mange andre former for konverteringer.

En konvertering kan fx være:

  • et køb
  • tilmelding til nyhedsbrev
  • åbning af en e-mail
  • besøg på en bestemt underside på website
  • udfyldelse af kontaktformular
  • tilmelding til webinar
  • tilmelding til online kursus
  • tilmelding til en begivenhed
  • download af en e-bog
  • download af en case
  • visning af en video

Fælles for alle disse eksempler på konverteringer er, at hvis de udføres af en besøgende, har det en eller anden form for værdi for den virksomhed, der står bag. En tilmelding til et nyhedsbrev har ikke nogen monetær værdi her og nu, men kan potentielt få det på et senere tidspunkt, da man i et nyhedsbrev fx kan sende tilbud på produkter m.m., som så kan lede til salg. På samme måde kan en tilmelding til et gratis webinar om et eller andet emne, eller download af en e-bog også føre til salg på et senere tidspunkt.

Sådan udregnes konverteringsraten

Konverteringsraten angives i procenter og udregnes med følgende formel:

konverteringsrate = antal ordrer / antal besøgende x 100

For eksempel, hvis en webshop har 200 besøgende og 5 salg (konverteringer), vil formlen se sådan ud:

Konverteringsrate = 5 / 200 x 100 = 2,5%

Om dette er en god eller dårlig konverteringsrate, kan ikke siges entydigt. Årsagen hertil er at det afhænger af den enkelte situation og virksomhedens overordnede mål, og man skal holde sig for øje at konverteringsraten blot siger noget om forholdet mellem antallet af besøgende og antallet af konverteringer, og ikke noget om, hvor meget, eller hvor lidt, der omsættes for. Derfor behøver en høj konverteringsrate ikke at være ensbetydende med en høj omsætning og omvendt behøver en lav konverteringsrate heller ikke at betyde lav omsætning.

Som regel vil man måle konverteringsraten på flere forskellige forhold fx det samlede antal besøgende på et website, der konverterer, samt på konverteringsraten for besøgende fra forskellige kanaler såsom organisk trafik, sociale medier og annoncer.

 

SKAL VI HJÆLPE MED AT ØGE JERES KONVERTERINGSRATE?

Kontakt os og hør om, hvordan vi kan hjælpe jer med at få højere konverteringsrater

RING NU PÅ60 72 05 60

Så tager vi en uforpligtende snak om jeres behov og muligheder

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Bestil analyse af jeres hjemmesides synlighed

Analysen udarbejdes manuelt med skræddersyede anbefalinger og fremsendes på mail

Valgfrit: Ønsker særligt fokus på