Hvad er Keyword stuffing?
Som virksomhed er det vigtigt at være synlig i Googles søgeresultater, og helst have gode placeringer på side 1 på alle de søgeord, der er relevante for sin virksomhed. Det er dét, man stræber efter indenfor disciplinen søgemaskineoptimering, hvor man arbejder med en bred vifte af forskellige metoder til at opnå de eftertragtede høje placeringer i søgemaskinerne og især i Google, som gør at man bliver fundet af flest mulige mennesker, når de søger i Google på de ord, der relaterer sig til éns virksomhed.
Én af de metoder (blandt hundredevis af andre faktorer) er at nævne det specifikke søgeord for en underside et vist antal gange i forhold til den samlede mængde tekst på siden. For tiden (2021) siger man at søgeordet gerne skal udgøre omkring 1-1,5% af den samlede mængde tekst.
Årsagen til at søgeordet gerne skal optræde dette antal gange, er at Google, når de crawler siden med deres Google bots dermed bedre kan få en fornemmelse for, hvad den pågældende underside handler om. Og når Google har en fornemmelse for det, har den lettere ved at indeksere siden korrekt og holde den op mod de søgninger, som folk foretager i Googles søgemaskine, således at siden er synlig, når nogen laver de specifikke søgninger.
Når man som virksomhed laver indhold i form af tekst til sine undersider på et website, hvad enten det drejer sig om en webshop, eller en “almindelig” hjemmeside, der informerer om hvem man er og hvad man kan, er det derfor en vigtig manøvre at foretage.
Overdriv ikke
Man kan hurtigt komme til den konklusion at hvis Google får en fornemmelse for, hvad éns side handler om, ved at nævne den pågældende sides søgeord omkring 1% af den samlede tekstmængde, så må der ikke være nogen som helst tvivl, hvis man nævner søgeordet mange flere gange end dét. Så hvis man altså lader søgeordet udgøre 10% af den samlede tekst, så må Google da virkelig have nemt ved at forstå sidens overordnede tema, og dermed være mere tilbøjelig til at matche en søgning på søgeordet med lige præcis min hjemmeside!?
Dette er imidlertid ikke tilfældet! Der var dog engang, hvor dette gav god mening, og hvor folk, der arbejdede med søgemaskineoptimering benyttede sig af denne metode. Men Google betragtede det som en dårlig brugeroplevelse at en tekst var proppet med søgeord i en sådan grad at det gik ud over tekstens naturlige ordlyd.
Dette begreb – at proppe en tekst med et søgeord – kaldes “keyword stuffing”, og er altså noget, man i dag skal undgå, da Google ikke er glad for det og dermed kan det have negativ indflydelse på éns placering i søgeresultaterne. Og det var jo lige præcis her, man var interesseret i at få gode placeringer, så derfor: lad være med at overdrive og hold dig til at lade søgeordet udgøre 1-1,5% af den samlede tekstmængde på den pågældende underside.
Kort opsummeret kan man definere det på denne måde:
Keyword stuffing er et begreb indenfor søgemaskineoptimering, som betegner en bevidst overdreven brug af det specifikke søgeord for en given underside.