Keyword density

Du er her: Hjem » Ordbog » Keyword density

KEYWORD DENSITY

Keyword density eller søgeordstæthed, som det også kaldes på dansk, er en term, man bruger indenfor søgemaskineoptimering som et udtryk for, hvor mange gange en specifik undersides primære søgeord forekommer på siden i forhold til antal ord på hele undersiden.

Det er vigtigt i SEO sammenhæng, fordi det fortæller Google, hvad der er den pågældende sides overordnede tema, og dermed bliver Google klogere på, hvilke søgetermer, den skal matche en specifik side med og vise i søgeresultaterne, når der søges.

Derfor skal man sørge for at bruge det søgeord, man gerne vil have at en specifik side skal rangere på i Google. Som tommelfingerregel siger man at en underside gerne skal have en keyword density på ca. 1%. Det vil sige at søgeordet eller søgetermen (da det godt kan være mere end ét ord) skal udgøre ca. 1-2% af den samlede tekst på den pågældende side. Dette gælder kun brødtekst og ikke menupunkter, footer og så videre.

Keyword density procenten udregnes med følgende formel:

(antal forekomster af søgeord/søgefrase) / (totale antal ord i brødteksten) * 100 = (keyword density/søgeordstæthed)%

Så hvis der fx er 5 forekomster af et søgeord i en tekst på 500 ord, har den en keyword density på 1% (5 / 500 * 100 = 1%)

De 1%-2% er som nævnt en tommelfingerregel, da der ikke fra Googles side er fremsat nogen klar definition eller regel om dette. Så dette tal er noget, som SEO-folk er kommer frem til ved at teste det af.

Har man for få søgeord på sin side, gør man det sværere for Google at finde ud af, hvad den handler om, og har man for mange, vil Google opfatte det som keyword stuffing. keyword stuffing er når man bruger søgeordet unødvendigt mange gange i en tekst – dette kan Google opfange med en negativ konsekvens på éns rangering som konsekvens.

Keyword stuffing var noget, man kunne slippe afsted med for 10 år siden, og som man brugte for på den måde at være sikker på at Google fangede at det var lige præcis dét søgeord, som undersiden handelede om og skulle være synligt på, når nogen søgte på det.
Dette fangede de hos Google dog og fik sat en stopper for. Dels fordi det gav dårlige tekste, der ikke lød godt, og som bare var et forsøg på at manipulere med Googles ranking faktorer fremfor et forsøg på at lave en god og brugbar tekst.

Da Google har stort fokus på at hjemmesider skal være brugervenlige og en fornøjelse at bruge, giver det god mening at man straffes for at lave tekster, der er “overoptimerede” og ikke lyder godt.

Skriver man derimod tekster der lyder godt når man læser dem, med et naturligt brug af søgeord, så vil Google i langt højere grad foretrække dette.

Så hvis man bare har fokus på at skrive gode tekster om sit emne, skal man nok komme til at nævne søgeordet et passende antal gange.

 

SKAL VI STÅ FOR JERES SEO OPTIMERING?

Opnå bedre placeringer i Google på søgeord der er relevante for jeres virksomhed

RING NU PÅ60 72 05 60

Så tager vi en uforpligtende snak om jeres behov og muligheder

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Bestil analyse af jeres hjemmesides synlighed

Analysen udarbejdes manuelt med skræddersyede anbefalinger og fremsendes på mail

Valgfrit: Ønsker særligt fokus på