Hvad er et keyword?
Keyword er den engelske betegnelse for søgeord, og bruges ofte i SEO-mæssige sammenhæng. For at opnå højere rangeringer i Google, er det nødvendigt at målrette hver underside mod et keyword – gerne 2-3 stk. Dette er en del af den såkaldte On page SEO.
Et keyword kan være enten et short tail keyword eller long tail keyword. Et short tail er et søgeord på maksimum to ord, og et long tail er på 3 ord og derover. Statistisk set, er der flere søgninger på short tail keywords. Årsagen er, at det udover at kræve mere af den søgende at foretage en søgning med flere ord, også er mindre sandsynligt at andre foretager lige præcis samme søgning, jo flere ord, der indgår.
For at undersøge hvor mange søgninger, der er på et pågældende søgeord, findes der forskellige værktøjer. Man kan bl.a. bruge Google AdWords’ søgeordsplanlægning. Her kan man hurtigt danne sig et overblik over, hvilke søgeord, man vil fokusere på. Dog skal man ikke kun vælge at fokusere på keywords med høj søgevolumen, da der også vil være tilsvarende højere konkurrence på disse.
Det er også vigtig at gå efter nogle søgeord, der er mere specifikke for det, den pågældende underside drejer sig om. Der vil nemlig være større konverteringsrate ved de besøgende, der har søgt på disse mere specifikke long tail keywords. Derfor er det en fordel at være at fokusere på både nogle generiske long tail keywords, der har høj søgevolumen, og også fokusere på mere specifikke short tail keywords, der har lavere søgevolumen.