INTERN LINKBUILDING

Du er her: Hjem » Ordbog » INTERN LINKBUILDING

HVAD ER INTERN LINKBUILDING?

Måske kender du allerede til begrebet ”linkbuilding”, som indenfor søgemaskineoptimering er arbejdet med at skaffe indgående links fra andre websites til éns eget website. Det kaldes også ekstern linkbuilding, fordi arbejdet ikke foregår direkte på éns eget site, men derimod eksternt på andre sites.

Med intern linkbuilding er det lige modsat, der foregår arbejdet direkte på éns eget website, som navnet også indikerer.

Hvad består intern linkbuilding så i? Helt grundlæggende består det ”bare” i at linke rundt mellem de forskellige undersider på sit website. Og de links, man laver her, kaldes ”interne links”.

Eksempler på interne links:

  • Logo / navn i toppen på forsiden og alle undersider
  • Menupunkter – linker internt til overordnede kategorier på sitet
  • Billeder – billeder kan også indeholde links
  • Links i tekstindhold (kontekstuelle links)

 

HVORFOR ER INTERN LINKBUILDING VIGTIGT?

Ligesom at formålet med ekstern linkbuilding er at tilføre linkjuice i form af en slags blåstempling eller anbefaling fra eksterne sites, er intern linkbuilding en indikator overfor Googles bot, når den crawler et site, om at den interne side, der linkes til, er anbefalelsesværdig og vigtig.

Desuden højner interne links brugervenligheden på en hjemmeside, da den besøgende så at sige bliver taget i hånden og peget i retning af andre relaterede og relevante undersider på det specifikke site, og dermed har brugeren lettere og hurtigere ved at navigere rundt på sitet og finde ting af interesse.

Og jo flere interne links, der peger på den samme underside, jo vigtigere betragtes den underside at være i Googles øjne, hvilket i sidste ende leder til at Google giver den en bedre rangering i søgeresultaterne.

Og som bekendt hænger det sådan sammen at jo højere en hjemmeside rangerer i primært Googles søgeresultater, jo flere vil klikke sig ind på éns website, hvilket til syvende og sidst er dét, der skal til for at højne sandsynligheden for en konvertering på hjemmesiden i form af fx et salg i en webshop, eller en bestilling af en ydelse, en tilmelding til et nyhedsbrev, eller lignende.

Af denne årsag er intern linkbuilding et vigtigt aspekt af søgemaskineoptimering, og et område, der med fordel kan ses ind i, hvis man vil se endnu større resultater med sin SEO indsats.

HVORDAN VIRKER INTERN LINKBUILDING?

Som nævnt går intern linkbuilding ud på at lave relevante interne links på sin hjemmeside, der peger på de undersider, man betragter som vigtigst, og dem som man gerne vil have til at rangere højere i Google.

En god intern linkbuilding har til formål at:

  • distribuere linkværdi rundt på websitet, så udvalgte undersider kan opnå bedre rangering i Google
  • gøre det nemmere for Google’s bot at crawle websitet, da den følger de interne links
  • gøre en hjemmeside nemmere at navigere rundt på for brugeren
  • forkorte tiden, Google er om at indeksere sitet
  • tydeliggøre overfor Google hvad de enkelte undersider handler om
  • tydeliggøre overfor Google hvilke undersider, der er de vigtigste på sitet

OPSUMMERING:

Intern linkbuilding er arbejdet med at lave interne links på sit eget website og er en disciplin indenfor søgemaskineoptimering. Interne links skal pege på de sider, der er vigtigst, og som man gerne vil have skal opnå gode placeringer i Googles søgeresultater.

Interne lins gør navigationen på en hjemmeside hurtigere og nemmere, og dermed mere brugervenlig, hvilket er en rangeringsfaktor hos Google.

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Bestil analyse af jeres hjemmesides synlighed

Analysen udarbejdes manuelt med skræddersyede anbefalinger og fremsendes på mail

Valgfrit: Ønsker særligt fokus på